چرخه ای به نام استرس

تام کوربوی، از نویسندگان کتاب “مدیتیشن برای “OCD می‌گوید: ” بسیاری از مردم این تصور غلط را دارند، که مدیتیشن مانند اکسیر جادویی است که به سرعت و بدون زحمت، استرس و اضطراب آن‌ها را کاهش می‌دهد.”
 

هدف اولیه مدیتیشن این نیست که اضطراب و استرس شما را از بین ببرد.

کوربی در این باره می گوید: “کاهش اضطراب یک نتیجه جانبی در مدیتیشن است و هدف اولیه مدیتیشن این است که شما در زمان حال حضور پیدا کنید. ما اغلب استرس و اضطراب را به این دلیل تجربه می کنیم که در گذشته یا آینده سیر می کنیم.”

“کسانی که اضطراب مزمن دارند، احساس می کنند که ذهن و افکار آنها مانند یک همستر ( یا خوکچه هندی ) است، که دائما روی یک چرخه در حال دویدن است، اما قرار نیست به جایی برسد.در اصل، مدیتیشن به ما کمک می کند تا جلوی این افکار بیش از حد و احساسات منفی ناشی از آن را بگیریم- در واقع اجازه می دهد تا ما چرخه را رها کنیم، نفس بکشیم و افق زندگی خودمان را بیابیم.”

هدف از مدیتیشن این نیست که شما را در زندگی به نقطه‌ای خالی از مشکلاتتان برساند، در واقع میتوانم بگویم هیج وقت چنین چیزی ممکن نیست، اما مدیتیشن، مهارت شما را در پذیرفتن وجود آن مشکلات، بدون فکر کردن بیش از حد، بالا می برد.

به گفته کوربی، “مدیتیشنی واقعا به شما کمک می‌کند که تلاش کند تا شما بتوانید هر چه بهتر و کامل تر روی تنفستان متمرکز شوید، و زمانی که در مدیتیشن، ذهن شما به صورت طبیعی در حال منحرف شدن است، شما باز هم بتوانید کنترل را به دست بگیرید و دوباره روی تنفس خود توجه کنید.

اینکه بتوانید باز هم به نقطه توجه و تنفسی خود برگردید، یعنی به افکار و سر و صدای ذهن خود پیروز شده‌اید. نفس های شما در حال حاضر مهم ترین چیزی است که در حال اتفاق افتادن است… من اینجا نشسته‌ام.. در حال نفس کشیدن اینجا هستم…. هوا در ریه های من حرکت می کند”

مدیتیشن امری است که نیاز به تعهد و صبوری دارد زیرا همانطور که کوربی گفت: “احتمالا شما در ابتدای تمرینات مدیتیشن، بازخورد زیادی دریافت نخواهید کرد، چون قرار نیست که بنشینید، مدیتیشن کنید، و یک دفعه با خود بگویید: همینه. من به روشنگری وبینش عمیقی رسیدم.”

به خودتان زمان بدهید تا ذهن و بدنتان با تمرینات مدیتیشن همراه شود، جلسات خودتان را روزانه و تا حد امکان در ساعت مشخص، به صورت کامل انجام دهید. یادتان باشد که وقتی مدیتیشن خود را به پایان رساندید، بلافاصه نخواهید که به ادامه روز خود برگردید. به خودتان زمان بدهید تا آرامش ذهنی شما کمی بیشتر تداوم داشته باشد و ذهن شما به تدریج به فعالیت پیشین خود بازگردد. می توانید در این فاصله احساسات خود را از تمرینی که داشتید مرور کنید. در طول روز اگر باز افکار نگران کننده سمتتان آمد لحظه ای چشمانتان را ببندی و احساس ناشی از مدیتیشن خودتان را بازبینی کنید.

در اخر می‌خواهم به شما بگویم که مدیتیشن به ما کمک می‌کند تا کند شویم، چشم انداز خودمان را خلق کنیم و به طور هدفمند با روشن بینی فکر کنیم. و همین باعث می‌شود تا کمتر نگران شویم.

روز های خوبی را برایتان آرزو می کنم

دلارام خلیلی- روانشناس تیم مایندر

منبع: https://psychcentral.com/blog/how-meditation-helps-anxiety/