چگونه از خودتان در برابر انرژی منفی دیگران محافظت کنید

آیا تا به حال این حس را تجریه کرده‌اید که وقتی یک نفر وارد جمعی می‌شود شما انرژی آن فرد را احساس می‌کنید؟ بعضی افراد انرژی مثبت و آرامش بخش دارند اما حضور بعضی افراد باعث می‌شوند که شما احساس نگرانی و اضطراب کنید.

 

  1. عزت نفس و قدرت خودتان را حفظ کنید.

 مشکل شما دقیقا از آن جایی شروع می شود که به چنین افرادی اجازه می‌دهید تا شادی شما را بدزدند این یعنی خود شما هستید که انتخاب می‌کنید افکار و ذهن شما با افکار و ذهن منفی آن فرد جهت پیدا کند.

پس عزت نفس و قدرت خودتان را حفظ کنید و نگذارید کس دیگری آن را از شما بگیرد.

  1. مثبت نگر بمانید.

 مثبت فکر کنید و امیدوار باشید. تصمیم بگیرید که در زندگی خود همیشه به دنبال خوبی ها باشید و به فرد دیگری اجازه ندهید که به هر شکلی شما و یا روز شما را تعیین کند. خودتان را به عنوان یک فرد مستقل در نظر بگیرید و به خودتان یادآوری کنید که تنها شما مسئول زندگی خود هستید، نه کس دیگری.

  1. افراد منفی نگر را نادیده بگیرید.

این راه‌کار نیز مانند سایر پیشنهاد‌هایی که در این مقاله شده است نیازمند تمرین است، شاید کمی بیشتر. در ابتدا شما باید این تصمیم را با خودتان بگیرید که افراد منفی‌نگر زندگی خود را، می‌خواهید نادیده بگیرید و وقتی که شما در با قطعیت و دلیل این تصمیم را بگیرید می‌توان گفت که نصف مسیر را رفته‌اید چون زمانی که در موقعیت منفی قرار بگیرید این تصمیم برای شما یادآور می شود. ” من تصمیم گرفتم که چشم پوشی کنم”.

  1. “رفتار خاموشی” را انجام دهید.

این روش شبیه به مورد قبل یعنی نادیده گرفتن است، اما با کمی تفاوت. رفتار خاموشی یعنی شما از برقراری ارتباط کلامی با کسی که خواهان ارتباط است دوری می کنید. معمولاً نادیده گرفتن افراد دیگر به صورتی که  رفتار خاموشی در برابر آنها داشته باشیم  ، بی ادبانه تلقی می شود. اما با این وجود گاهی اوقات ما چاره‌ای جز این نداریم!!

مطالعات نشان داده که این روش راه آسان تری نسبت به برقراری رابطه تعاملی است که ما خودمان خواهان آن رابطه نیستیم.

  1. موقعیت خودتان را تغییر دهید.

از آن جایی که جذب انرژی افراد کار راحتی است، خودتان را از میدان انرژی فرد منفی‌نگر دور کنید.

این روش بیشتر به کار کسانی می‌آید که معمولا انسان های احساساتی هستند و نمی‌توانند تحت تاثیر گفتگو و افکار بقیه قرار نگیرند و جذب نشوند.

یادتان باشد آرامش ذهنی شما مهم تر از همراه بودن با جمعی است که ذهنیت شما را بهم می‌ریزد. پس از خودتان محافظت کنید و از آن فضا با ‌انرژی منفی فاصله بگیرید.

  1. از نگاه مستقیم به او دوری کنید.

اینکه بخواهید در موقعیت خودتان بمانید و تظاهر کنید که فرد یا افراد منفی‌نگر وجود ندارند و یخواهید از خودتان محافظت کنید خیلی آسان تر است. و این با نگاه نکردن راحت تر می‌شود. اگر متوجه حضورشان در جمع شدید بلافاصله به خودتان یادآوری کنید که “آنها را نگاه نخواهم کرد”.

  1. تصور کنید.

تصور کنید که شما را یک سپر محافظ احاطه کرده است. بخواهم دقیق تر بگوییم؛ هاله ای از انرژی مثبت اطرافتان را گرفته است و از شما در برابر انرژی منفی محافظت می کند.

حال تصور کنید که در حضور فرد منفی اندیش هستید. موقعیت را دقیق ارزیابی کنید و ببینید با این سپر محافظتی از انرژی مثبت آیا آن فرد می تواند باز هم شما را تحت سلطه افکار و انرژی خودش قرار دهد؟ یادتان باشد تصویرسازی ذهنی برای اثربخشی نیاز به تمرین و تکرار دارد.

  1. انرژی منفی را بازگردانید.

اگر احساس می کنید که با وجود نهایت تلاش خود، باز هم انرژی منفی را جذب می کنید، از تصویر‌سازی استفاده کنید، اما این بار به روش دیگر. در این روش شما نیاز دارید تا لحظه‌ای را با خودتان خلوت کنید و فکر کنید که چه احساسی دارید و چرا آن‌ را تجربه می کنید، ساده‌تر بخواهیم بگوییم، شما باید احساس منفی خود را شناسایی و سپس با تصویرسازی ذهنی این تصور را برای خودتان ایجاد کنید که احساسات منفی را از خودتان به سمت فضای بیرون از خودتان خارج کرده‌اید و آن انرژی منفی به سمت منبع خود بازمی‌گردد.

نکته پایانی مهم این است که شما با انتخاب هایتان زندگی می‌کنید و تنها خودتان مسئولیت تصمیم هایتان را برعهده دارید. اگر شما افراد خاصی را دوست ندارید و از آنها انرژی منفی دریافت می‌کنید وظیفه شما این است که به روش هایی که توضیح دادم، بتوانید از روحیه خودتان مراقبت کنید.

روز های خوبی را برایتان آرزو می کنم.

دلارام خلیلی

روانشناس تیم مایندر

منبع :

The Body Odd. (FEB 27 2013). How to deal with jerks: Give ‘em the silent treatment. By: NBC News. Retrieved from: https://www.nbcnews.com/healthmain/how-deal-jerks-give-em-silent-treatment-1C8580863

Sharie Stines, Psy.D.