اهمیت سلامت روان

آیا می دانید سلامت روان به چه معنا است و چه اهمیتی دارد؟ امروزه نه تنها سلامت جسمی بلکه سلامت روان نیز در جامعه از جایگاه بالایی برخوردار است. اهمیت سلامت روان بخاطر آن است که روز به روز مشکلات و دغدغه های زندگی تاثیرات بیشتری بر این بخش از وجود دارند.

به طوری که اگر با استفاده از راهکارها و شیوه های مختلف به حفظ سلامت روان نپردازیم، با مشکلات متعددی مواجه خواهیم شد. چنان که بروز هر گونه بیماری ممکن است مدت ها ما و جسم ما را درگیر کند. به همین دلیل ما در ادامه این مقاله قصد داریم به شرح سلامت روان و اهمیت آن بپردازیم.

به شما نیز توصیه می کنیم اگر کیفیت زندگی و دستیابی به اهداف برای شما مهم است، در ادامه ما را همراهی کنید. با مطالعه این متن قطعا از این پس به سلامتی این بخش وجودی اهمیت بیشتری می دهید و برای حفظ آن تلاش خواهید کرد.

آشنایی با سلامت روان

پیش از آنکه در رابطه با اهمیت سلامت روان صحبت کنیم، بهتر است بدانید که اصلا سلامت روان چیست؟ وجود انسان به دو بخش جسم و روان تقسیم می شود که هر دو باید در سلامت باشند. تعاریف و مصداق های بسیاری در سراسر جهان برای سلامت روان وجود دارد.

یکی از ساده ترین تعریف های سلامت و بهداشت روان این است که فرد توانایی لازم برای لذت بردن از زندگی خود و تعادل برقرار کردن بین فعالیت ها و تلاش برای رسیدن به انعطاف پذیری شناختی را دارد.

زمانی که کسی ویژگی های ذکر شده را نداشته باشد، از سلامت روان برخوردار نیست. نداشتن سلامت روان نیز به این معنا است که دچار بیماری شده است. البته بیماری های روانی با بیماری های جسمی تفاوت های بسیاری دارند.

یکی از مهم ترین تفاوت های بیماری های جسمی و روانی که نشان دهنده اهمیت سلامت روان است، شامل این مورد می شود که مشکلات روانی توسط افراد عادی به راحتی قابل تشخیص نیست.

به همین دلیل سلامت روان بیشتر در خطر خواهد بود و این امر بر جوانب مختلف زندگی تاثیرگذار است. حال که با سلامت بخش روان انسان به صورت مختصر آشنا شدید، در ادامه در رابطه با اهمیت این مسئله توضیحاتی ارائه می شود.

دلایل اهمیت سلامت روان

آیا برای شما نیز سوال پیش آمده است که چرا سلامت و بهداشت روان اهمیت زیادی دارد؟ یا اینکه می خواهید بدانید سلامت جسمی مهم تر است یا روانی؟ برای پاسخ به این دسته از سوالات شما در این قسمت به ذکر و شرح دلایلی برای روشن شدن اهمیت سلامت و بهداشت روان می پردازیم:

تاثیر سلامت روان بر جوانب مختلف زندگی

سلامت و بهداشت روان انواع احساسات، موقعیت های روانشناختی و اجتماعی را در بر می گیرد. همچنین تاثیر زیادی بر نحوه فکر کردن افراد مختلف دارد. به همین دلیل می تواند بر جوانب مختلف زندگی مردم بسیار تاثیرگذار باشد و این امر نشان دهنده اهمیت سلامت روان است.

به گونه ای که اگر فردی دچار بیماری روانی به خصوصی شود و از سلامت روان بهره مند نباشد، ممکن است در بخش های مختلف زندگی با مشکل مواجه شود. چنان که این امر روی نوع کار کردن، تحصیل، روابط اجتماعی و غیره تاثیر دارد.

سلامت روان و کنترل استرس

جالب است بدانید که از گذشته تا کنون و تا همیشه استرس جز جدایی ناپذیر زندگی افراد محسوب می شود. زیرا استرس حالتی روانی و جسمی است که در شرایط بحرانی، تصمیم های بزرگ و غیره به فرد دست می دهد. البته نکته مهم در این رابطه کنترل استرس است که اهمیت سلامت روان را مشخص می کند.

زیرا کنترل صحیح استرس یکی از مسائل بسیار مهمی است که نشان می دهد فرد از سلامت روان کافی برخوردار است. به طوری که در غیر این صورت اگر فرد در شرایط سخت توانایی کنترل علائم روانی و جسمی استرس خود را نداشته باشد، حتما باید تحت درمان روانی قرار گیرد.

چنان که اگر برای درمان و بهبود سلامت روان اقدام نشود، فرد ناتوان در کنترل استرس در مسائل کاری، تحصیلی و حتی زندگی شخصی خود دچار مشکل می شود.

دیگر دلایل اهمیت سلامت و بهداشت روان

علاوه بر دو مورد ذکر شده، باید بدانید که دلایل دیگری نیز برای اثبات اهمیت سلامت روان وجود دارد که عبارتند از:

  • قدرت تشخیص توانایی های شخصی؛
  • کارکردن به صورت موثر و مولد؛
  • تعامل صحیح و کارآمد با جامعه؛
  • مدیریت مناسب مسائلی که مربوط به دیگران است؛
  • بهترین انتخاب از بین گزینه های گوناگون؛
  • و بسیاری موارد دیگر.

بنابراین تا زمانی که از سلامت و بهداشت روانی کامل و کافی بهره مند باشید، موارد گفته شده برای شما آسان خواهد بود. اما در غیر این صورت هیچ یک از آنچه که گفته شد را نمی توانید انجام دهید. همچنین اگر همین الان در رابطه با یکی از موارد گفته شده دچار مشکل هستید، بهتر است برای درمان اقدام کنید.

در نتیجه

از آنجا که امروزه با توجه به مشکلات اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و غیره افراد از نظر سلامت و بهداشت روان تحت خطر هستند، در این متن به اهمیت سلامت روان پرداختیم. به طوری که با تعریف سلامت و بهداشت روان آشنا شدید.

همچنین در این راستا دلایلی را برای اثبات اهمیت این موضوع بیان کردیم. چنان که تاثیر بر جوانب مختلف زندگی، کنترل استرس، تشخیص توانایی های شخصی، تعامل مناسب با جامعه و غیره از جمله این دلایل بود.

بنابراین با توجه به موارد گفته شده، توصیه می کنیم با استفاده از روش های گوناگون تلاش کنید که از نظر سلامتی روان با مشکل مواجه نشوید. همچنین در صورت بروز هر گونه مشکل، در اولین فرصت برای درمان اقدام کنید. درمان بیماری های روانی به اندازه بیماری های جسمی و حتی بیشتر اهمیت دارد.