تاثیر مدیتیشن بر خواب

در جهان امروزی بسیاری از مردم درگیر استرس و مشکلات فکری هستند. این استرس و اضطراب می‌تواند خواب و استراحت مناسب را از بین ببرد و به همین دلیل دردسرهای فراوانی در پی داشته باشد. استرس به‌ویژه روی خواب تأثیر می‌گذارد و کسانی که همیشه زیر فشارهای روانی هستند معمولا با بی‌خوابی، شب‌بیداری‌ها یا از خواب پریدن روبه‌رو می‌شوند.

راهکارهای بسیاری برای رهایی از استرس وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. ولی یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش استرس و داشتن یک خواب خوب و راحت انجام مدیتیشن پیش از خواب است.

در ادامه مطلب ما به تاثیر مدیتیشن بر خواب خواهیم پرداخت و شما نیز برای آگاهی بیشتر در این باره می توانید با سایت مایندر همراه باشید.

مراحل مختلف خواب

خواب بر خلاف تصور اکثر افراد یک فرآیند یک جانبه و راحت نیست . برای رسیدن به خواب آرام و مناسب مغز در طول شب باید مراحل مختلف و متفاوتی را طی کند که ما در ادامه برای آگاهی بیشتر و بهتر به این موارد اشاره خواهیم کرد :

دو نوع اصلی خواب شامل موارد زیر می شوند :

یک : خواب آرام : که با اصطلاح خواب non_remنیز شناخته می شود و در آن حرکات چشم غیر سریع و آرام است

دو : خواب فعال : این خواب که با نام های rem یا خواب پارادوکسیک نیز شناخته می شود دارای حرکات حرکت سریع چشم است

البته لازم به ذکر است که خوابیدن جدا از این دو مرحله کلی و اصلی دارای مراحل دیگری نیز می باشد که ما در ادامه به صورت خلاصه به آن ها اشاره خواهیم کرد :

مراحل خوابیدن

در ابتدای آغاز خواب مغز حالتی از هوشیاری را درون خود دارد و کاملا به صورت ناهشیار درنیامده است. در این حالت مغز هم چنان در 0ال تولید امواج الکترو مغناطیسی است.

مرحله بعد ذهن هنوز در حال آماده شدن برای وارد شدن به خواب است و معمولا بین پنج تا ده دقیقه به طول می انجامد. معمولا افرادی که در این مرحله از خواب بیدار می شوند گمان می کنند که اصلا به خواب نرفته اند .

مرحله دوم به صورتی است که افراد کمتر از محیط اطراف خود آگاهی دارند ، دمای بدن کاهش پیدا می کند ، تنفس و ضربان قلب منظم تر و آرام تر می شود که در واقع همان خواب آرام است.

مرحله سوم به صورتی است که عضلات آرام می شوند ، فشار خون و تنفس آهسته تر می شود ، خواب عمیق رخ می دهد و امواج مغزی در خالت آهسته و عمیق خود به سر می برند.

مرحله چهارم که همان مرحله خواب فعال است افراد حالت هایی چون بدن آرام و بی حرکت را تجربه می کنند. در این مرحله مغز حالتی فعال به خود می گیرد و در حالی که حرکات سریع چشم را داریم در خواب عمیقی هستیم.

بسیاری از متخصصان و پژوهشگران معتقدند که افراد در این مرحله رویا را تجربه کرده یا به عبارتی خواب می بینند.

مدیتیشن از لحاظ علمی

در یک مطالعه که در سال 2015 انجام شد ، محققان تاثیر مدیتیشن بر خواب 49 نفر بزرگسال مبتلا به مشکلات خواب را بررسی کردند. روند مطالعه به این شکل بود که به شرکت کنندگان به طور تصادفی 6 هفته آموزش بهداشت خواب یا مدیتیشن اختصاص داده می‌شد. یعنی به یک دسته بهداشت خواب را آموزش دادند و دسته دیگر را به انجام مدیتیشن ترغیب کردند.

در انتهای مطالعه، گروه مدیتیشن کننده علائم کم خوابی و خستگی کم‌تری در طول روز داشتند. به گفته محققان، مدیتیشن از طرق مختلف به درمان بی خوابی کمک می‌کند.

مدیتیشن هم چنین می تواند تاثیرات مثبتی چون افزایش ملاتونین یا هورمون خواب ، افزایش سروتونین یا پیش ساز ملاتونین ، کاهش ضربان قلب ، کاهش فشار خون ، فعال کننده بخش های کنترل کننده خواب در مغز و غیره شود.

رابطه مدیتیشن و خواب

مغز ما مقدار معینی الکتریسیته دارد که به آن امواج مغزی می‌گویند. ۴ موج مغزی را آلفا، بتا، دلتا و تتا نامیده‌اند.

موج آلفا بخشی‌ است که احساسات و توانایی آرامش و تمرکز در آن قرار دارند. موج بتا جایگاه توانایی تمرکز و همچنین اضطراب و واکنش‌های هجومی است. موج دلتا نشانگر خواب عمیق و بدون ‌رویاست. سرانجام موج تتا بیانگر رویاهای شماست. با افزایش آرامش ذهنی، شما از امواج مغزی مختلف گذر می‌کنید.

این عبور از امواج مغزی موجب می شود که شما بتوانید آرامش بیشتری را در حین خواب تجربه کنید یا به عبارت دقیق تر وارد مرحله خواب عمیق شوید.

نحوه انجام مدیتیشن قبل از خواب

برای انجام مدیتیشن قبل از خواب راهکار های متفاوت و متنوعی وجود دارد اما یکی از بهترین راهکار هایی که می توانید مورد استفاده قرار دهید گوش دادن به مدیتیشن صوتی است.

برای داشتن چنین تجربه ای تنها کافیست با استفاده از اپلیکیشن مایندر دوره های مربوط به مدیتیشن خواب را انتخاب کرده و با گوش دادن به مدیتیشن صوتی مرحله به مرحله پیش بروید.

مایندر اولین اپلیکیشن مدیتیشن به زبان فارسی و به صورت صوتی است که به راحتی و در هر شرایطی قابل استفاده می باشد.

کلام پایانی

خواب یکی از مهم ترین بخش های زندگی در دنیای امروز به شمار می رود که ما گاهی در مورد آن دچار غفلت و سردرگمی می شویم. داشتن یک خواب آرام و راحت می تواند به ما در راستای رسیدن به حال بهتر تاثیر گذار باشد و به افراد کمک کند تا کیفیت زندگی روزانه خود را بالا ببرند.

خواب دارای انواع مختلف و متفاوتی است که هر کحدام از این مراحل ویژگی های مختص به خود را دارند.