تاریخچه مدیتیشن از دیروز تا امروز

مدیتیشن یکی از تمرین‌‌ های ذهن آگاهی است که باعث می‌شود ذهن از افکار مختلف آزاد شده و در لحظه حال باشد.

تاکنون اطلاعات بسیاری درباره انواع مدیتیشن و خواص و ویژگی های آن کسب کرده ایم که برای اطلاع از آن ها می توانید به بخش مقالات در سایت مایندر سری بزنید.

در ادامه این مطلب می خواهیم به صورت خلاصه اما اصولی و مرحله ای به تاریخچه و سرگذشت آغاز و شروع مدیتیشن بپردازیم و شما نیز برای آگاهی بیشتر در این رابطه می توانید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

ریشه کلمه مدیتیشن

بسیاری از افراد و محققان بر این باورند که ریشه اصلی کلمه مدیتیشن از لغت مدیتاتوم برگرفته شده است که این لغت در زبان لاتین بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. اگر بخواهیم به معنای این لغت اشاره کنیم “تفکر” بهترین و کامل ترین معنایی است که می تواند این کلمه را توصیف کند.

یکی از کاربرد های اساسی مدیتیشن استفاده از آن برای تفکر و رسیدن به آرامش روحی است که همین ویژگی آن موجب شده از این لغت برای نامگذاری آن استفاده شود.

تاریخچه استفاده از مدیتیشن

درباره تاریخچه دقیق و کامل استفاده از مدیتیشن اطلاعات موثق و کاملی در دست نیست اما فرضیه های مختلفی در این رابطه وجود دارد که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره خواهیم کرد :

فرضیه انسان های نخستین :

 تعدادی از محققان با مطالعاتی که بر روی گونه بشر انجام داده اند این فرضیه را بیان کردند که تاریخچه استفاده از مدیتیشن دقیقا با زمان پیدایش انسان و دوران نئاندرتال ها برابری می کند و به عبارتی اولین بار استفاده از تکنیک های مدیتیشن چیزی حدود صد و سی تا دویست و سی هزار سال پیش مورد استفاده قرار گرفته است.

فرضیه کشور های شرقی :

در این فرضیه با توجه به مطالعاتی که بر روی مکتب ها و آیین های گوناگون انجام شده چنین برآمده است که اولین ها مردمان در شرق دور یا به عبارتی کشورهای شرقی از این تکنیک استفاده کرده و برای آن ها نوعی جنبه عرفانی و عبادی داشته است.

کشور های مرتبط با مدیتیشن

همانطور که پیش تر ذکر کردیم کشور های شرقی تاریخچه ای طولانی در ارتباط با استفاده از مدیتیشن و تکنیک های گوناگون آن دارند و از همان زمان گذشته تا کنون به میزان بسیار زیادی از مدیتیشن و مراقبه و تکنیک های آن در زندگی روزمره خود استفاده کردند. در ادامه به معرفی تعدادی از این کشور ها خواهیم پرداخت :

کشور هندوستان :

بعضی منابع مکتوب و قدیمی که مربوط به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد بوده و در هند یافت شده‌اند، از تمرینی به اسم دیانا یا جهنا اسم برده‌اند که برای آموزش ذهن استفاده می‌شده است.

 در واقع گفته می‌شود که این تمرین همان مدیتیشنی است که امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته لازم به ذکر است که نوع تمرین هایی که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفته بیشتر در راستای تفکر و رسیدن به حالت عرفانی بوده است و امروزه مدیتیشن در جهت آرام سازی ذهن مورد استفاده قرار می گیرد.

کشور چین :

اشکال اولیه مدیتیشن در قرن سوم و ششم پیش از میلاد در کشور چین استفاده می‌شده که به خوبی در آثار فیلسوف بزرگ چینی با نام لوزی قابل مشاهده است. همینطور در کتاب‌های این فیلسوف چینی، یک‌سری کلمات استفاده شده که بعدها نویسندگان از آنها برای توصیف تکنیک‌های مدیتیشن استفاده کرده‌اند. مثلا Shou Jing به معنی محافظت از آرامش و…

اما اگر بخواهیم تاریخچه ای دقیق از این تکنیک ارائه کنیم باید به سه هزار و پانصد سال پیش اشاره کرد. چرا که اولین نسخه های مربوط به مدیتیشن که به صورت مکتوب مورد استفاده قرار می گیرد و تا به امروز هم چنان باقی مانده اند مربوط به این تاریخ است.

تاریخچه مدیتیشن سکولار

بد از بررسی دقیق و کامل تاریخچه موجود درباره مدیتیشن از تاریخ گذشته در کشور های مختلف و نقاط گوناگون جهان می توان قدم به مرحله بعدی یعنی بررسی مدیتیشن در دنیای امروز و نحوه استفاده از آن پرداخت.

اولین بار کشور های غربی در اواخر صده هزار و هشتصد میلادی بود که متوجه این تکنیک و استفاده آن در کشور های شرقی شدند. تا پیش از این زمان معمولا اطلاعات دقیق و کاملی از مدیتیشن در دنیای غرب در دست نبود تا اینکه رفته رفته محققان به بررسی های علمی در ارتباط با مدیتیشن پرداختند.

در این بررسی ها آن ها توانستند به خوبی این موضوع را نشان دهند که انجام مدیتیشن تا چه اندازه می تواند احساس خوبی را به افراد منتقل کرده و آرامش دهنده آن ها در زندگی باشد.

جان کابات زین یکی از دانشمندانی بود که در سال های هزار و نهصد و سی تا هزار و نهصد و چهل میلادی تحقیقات بسیار شایان و ارزنده ای را در ارتباط با مدیتیشن به جهان غرب ارائه کرد.

در تمام این سال ها نتایج استفاده از مدیتیشن چنان جهان را تکان داد که حتی بسیار از افراد مشهور و سرشناس در دنیا شروع به استفاده از تکنیک های مدیتیشن به صورت حرفه ای کردند تا بعد دیگری از آرامش را در زندگی خود تجربه کنند.

کلام پایانی

مدیتیشن یکی از تکنیک های بسیار قدیمی و سنتی در جهان به شمار می رود که از زمان های دور مورد استفاده افراد مختلف قرار می گرفته است و امروزه هم به صورت علمی جای خود را در زندگی مدرن انسان های جهان باز کرده است.

از مدیتیشن برای آرام سازی روح و ذهن می توان استفاده کرد که بسیار هم رایج است. شما با استفاده از اپلیکیشن فارسی سایت مایندر می توانید به راحتی از مدیتیشن در هر لحظه زندگی خود بهره ببرید.