تکنیک های رایج در مدیتیشن

تکنیک های رایج در مدیتیشن :

پیش از این در پیج اینستاگرام به صورت خلاصه به معرفی تکنیک های رایج در مدیتیشن پرداختیم و در این مطلب به معرفی انواع این تکنیک ها و اهمیت و نحوه انجام آن ها نیز توضیح خواهیم داد.

به طور کلی مدیتیشن و مراقبه به دلیل تاریخ کهن و طولانی ؛ دارای انواع بسیار مختلفی از تکنیک ها است و هر کدام از این تکنیک ها دارای فواید مختلفی است اما از جمله پرکاربرد ترین و مهم ترین تکنیک های مدیتیشن که در دنیای امروز بیشترین استفاده را در بین تمام مردم جهان دارد می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • تکنیک تنفس
  • تکنیک حمام صوتی
  • تکنیک مانترا
  • تکنیک پیاده روی

نمونه دوره هایی از این تکنیک ها در اپ مایندر موجود است که شما می توانید به راحتی از آن ها استفاده کرده و به انجام مدیتیشن بپردازید.

برای استفاده از دوره تکنیک های مدیتیشن اینجا رو لمس کنید

تکنیک تنفس :

هدف کلی از انجام مدیتیشن دستیابی به آرامش درون و رسیدن به خودآگاهی است اما گاهی مشغله های زندگی و افکار مختلف به قدری در ذهن جریان دارند که شما به سختی می توانید بر روی یک موضوع تمرکز کرده و به راحتی به انجام مدیتیشن بپردازید.

یکی از ساده ترین راه ها برای رسیدن به تمرکز و خالی کردن ذهن از افکار مختلف استفاده از تکنیک تنفسی است . برای انجام تکنیک تنفسی در ابتدا باید بدن خود را در حالتی راحت قرار دهید.

این حالت می تواند نشستن بر روی صندلی ، نشستن بر روی زمین و دراز کردن پاها یا هر حالتی که شما بیشترین راحتی را تجربه می کنید باشد. نکته مهم در این حالت نشستن به صورتی است که کمر شما کاملا صاف باشد زیرا کمر خمیده پس از مدتی باعث ایجاد خستگی در بدن شما خواهد شد.

پس از نشستن به صورت راحت ، بهتر است چشمان خود را ببندید و بر روی ریتم تنفس خود تمرکز کنید. در این تمرکز نیازی به سخت گیری نیست و تنها باید تلاش کنید تا حرکات تنفسی خود را کنترل کنید. هرچه نحوه تنفس شما طبیعی تر و بدون سخت گیری باشد تمرکز بر روی آن راحت تر خواهد بود.

در ابتدای انجام این تکنیک ممکن است احساس خستگی یا بی حوصلگی کنید ولی در صورت تداوم و انجام طولانی مدت این تکنیک پس از مدتی در حین تمرکز تنفسی ، تمام افکار اضافه از ذهن شما خارج می شود و شما احساس آرامش مطلق را تجربه خواهید کرد.

تکنیک حمام صوتی :

این نوع از مدیتیشن تاریخچه بسیار طولانی در انواع فرهنگ ها دارد که با استفاده از صدا و موسیقی پاک کننده معنوی فرد به آرامش درون دست پیدا می کرده است. این تکنیک از مدیتیشن اولین بار توسط مصر و یونان باستان مورد استفاده قرار گرفته است.

در این نوع از مدیتیشن که هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی انجام می شود افراد بر روی زمین دراز کشیده و یک مربی متخصص با استفاده از ابزارهایی که با نام گانگ شناخته می شوند به تولید صداهایی خاص می پردازند. یکی  از پر طرفدارترین انواع این صدا ها مربوط به زمانی است که از کاسه های فلزی تبتی و آب استفاده می شود و یک صدای ملایم را می سازد.

پس از ایجاد صدا ، ذهن تحت تاثیر ارتعاشات قرار می گیرد و شما به ذهن اجازه می دهید تا به سمت شنیدن هدایت شود و امواج مغزی تان آهسته تر شود. بعد از آهسته شدن امواج مغزی ، ذهن وارد حالتی آرم و رویایی خواهد که در نهایت آرامش را به وجود خواهد آورد.

در این نوع از مدیتیشن هدف از این تجربه دعوت به استراحت ، آرامش عمیق و کاوش در خود و کشف خود است. از جمله فواید استفاده از تکنیک حمام صوتی می توان به کاهش استرس ، تنظیم الگوی خواب ، کاهش فشار خون ، تقویت تمرکز ، ایجاد احساس شادی ،تقویت گردش خون ، تعادل در چاکراها و انرژی بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

تکنیک مانترا :

منظور از مانترا ؛ تکرار دائم و پیوسته یک عبارت ، یک کلمه یا یک صوت است که تکرار آن در طولانی مدت باعث می شود تا شما به خوبی ذهن خود را متمرکز کرده و به آرامش درونی دست پیدا کنید.

برای استفاده از تکنیک مانترا معمولا افراد به صورت چهار زانو و با کمر صاف نشسته و دستان خود را بر روی پاهایشان قرار می دهند و پس از کشیدن چند نفس عمیق شروع به انجام مانترا خواهند کرد. کلماتی که در این تکنیک مورد استفاده قرار می گیرند معمولا دارای بار معنایی مثبتی هستند که علاوه بر ایجاد تمرکز ، حس خوبی نیز به افراد بدهند.

یکی از کلماتی که در بین افراد هندو بسیار مورد استفاده قرار می گیرد ” رام ” است که یکی از القاب خداوند به زبان سانسکریت می باشد.

معمولا مدت زمان انجام تکنیک مانترا در بین افراد مختلف می باشد اما بهتر است به جای انجام طولانی مدت و یک بار آن در طول روز ، این نوع از مدیتیشن را در چند مرتبه از روز انجام دهید تا ذهن و بدن شما به خوبی با این تکنیک و نحوه مدیتیشن در آن آشنا شود.

تکنیک پیاده روی :

تکنیک پیاده روی نیز مانند بسیاری از تکنیک های دیگر در مدیتیشن دارای قدمت بسیار زیادی می باشد و گفته می شود اولین بار از این تکنیک در زمان بودا استفاده شده است که بودا این تمرین را با شاگردان خود انجام می داده است .

برای انجام این مدیتیشن ، باید به یک حالت مناسب بایستید به طوری که متوجه شوید که وزن شما به زمین منتقل می شود و سپس شروع به راه رفتن کنید. در این روش نیازی به تغییر سبک راه رفتن نیست بلکه باید نسبت به راه رفتن خود آگاهی کسب کنیم.

مهم ترین نکته در حین انجام این روش این است که شما به تمام اعضای بدن خود توجه کرده و از نحوه کار و هماهنگی آن ها با یکدیگر آگاهی داشته باشید. زمانی که احساس کردید تمام تمرکز شما بر روی پیاده روی و اعضای بدنتان است به آرامی سرعت پیاده روی خود را کاهش دهید تا بایستید.

برای استفاده از دوره مدیتیشن قدم زدن در خانه اینجا رو لمس کنید

کلام پایانی :

استفاده از تکنیک های مختلف مدیتیشن در زندگی روزانه و روزمره می تواند کمک بسیار شایانی برای دستیابی و رسیدن به آرامش به شمار رود و به همین دلیل اهمیت زیادی دارند .

از جمله رایج ترین تکنیک های مدیتیشن که در این مطلب به معرفی آن ها پرداختیم می توان به تکنیک تنفسی ، مانترا ، پیاده روی و حمام صوتی اشاره نمود.