تیپ شخصیتی در روان شناسی

همانطور که پیش تر در پیج مایندر ذکر شد ، مشخص کردن تیپ شخصیتی در روان شناسی عملی بسیار رایج است.مدل های بسیار مختلفی در این زمینه در دنیای علم روان شناسی وجود دارد که یکی از این مدل ها ، مدل A,B,C,D است که اطلاعات مختصری در این باره گفته شد.

یکی دیگر از مدل های تیپ شخصیتی مربوط به مدل MBTI  یا میرز_بریگز است که بسیار دقیق تر بوده و با استفاده از آن می توان به طور بسیار جزئی تر به بررسی انواع تیپ های شخصیتی پرداخت.

در این پرسشنامه که بر اساس نظریات روان شناس کارل یونگ طراحی شده است ۱۶ تیپ شخصیتی وجود دارد که ما در ادامه به انواع این دسته بندی ها اشاره خواهیم کرد.

_ تیپ فرمانده :

همانطور که از نام این تیپ شخصیتی برمی آید این افراد توانایی های مدیریتی بسیار بالایی دارند. در برنامه ریزی،رهبری،آینده نگری،هدایت و..بسیار مهارت داشته و معمولا به دنبال موفقیت های زیاد هستند. درصد منطقی بودن این افراد آن چنان زیاد است که‌گاهی نقطه ضفشان به شمار می رود. از جمله دیگر ویژگی های مثبت این دسته می توان به صادق و صریح بودن،متعهد بودن،ناشکیبا بودن و.. اشاره کرد.

_ تیپ وکیل مدافع :

این افراد از جمله دسته های بسیار خلاق،پرشوق،معاشرتی،پویا و شاداب به شمار می روند. این افراد به دلیل خلاق بودن دست به کارهای جدید و به روز می زنند و از انجام کارهای سنتی و تکراری بیزار هستند. باانگیزه بودن،سازگار بودن،خوش بینی،حساس بودن،همدلی بالا،کنجکاوی و.. از دیگر ویژگی های این دسته شخصیتی است.

_ تیپ مربی رشد :

این دسته شخصیتس دارای ویژگی های مثبتی چون مهربانی و مردم دوستی هستند.افراد مربی رشد علاقه زیادی به فعالیت های اجتماعی داشته و به همین علت از لحاظ اجتماعی دارای مقبولیت هستند. از جمله نقاط ضعف این دسته می توان به احساساتی بودن،عدم توجه به خود،زود باور بودن و … اشاره کرد.

_تیپ بازیگر :

این دسته ، از فعالیت در حضور مردم لذت می برند و علاقه و شوق زیادی به زندگی کردن دارند. این افراد هم چنین توانایی بالایی در سازگاری دارند و به همین علت به راحتی با دیگران کنار می آیند. این افراد به لذت جویی علاقه بسیاری دارند و به همین علت ممکن است گاهی به گرفتن تصمیم های ناگهانی بپردازند و عواقب کار خود را در نظر نگیرند.

_ تیپ حامی :

افراد حامی ، افرادی خونگرم،معاشرتی،دوستانه و همدل هستند که به افراد دیگر در زندگی کمک می کنند.این دسته علاقه بسیار کمی به نزاع و اختلاف و درگیری دارند که می تواند حالتی مثبت یا منفی باشد زیرا ممکن است باعث شود که از حق و حقوق خود تنها به دلیل درگیر نشدن بگذرند.

_ تیپ مبتکر :

این دسته از انسان ها عاشق هیجان و مبارزه بوده و بسیار پر انرژی هستند.به رشد خود از لحاظ ذهنی بسیار اهمیت می دهند و راه های زیادی را برای افزایش مهارت ها و دانسته های خود امتحان می کنند.افراد تیپ شخصیتی مبتکر معمولا در فعالیت های خود علاوه بر مهارت تجربی از دانش بسیار بالایی نیز برخوردار هستند.

_ تیپ محرم راز :

این افراد دارای اصول مشخص در زندگی بوده و بسیار آرمانگرا هستند.انسان های تیپ شخصیتی محرم راز در دنیایی از ایده های خود زندگی می کنند و به همین دلیل از پنداره های درونی خود ، انگیزه می گیرند. از دیگر ویژگی های مثبت این گروه می توان به صمیمی،وفادار،متعهد و.. بودن اشاره نمود.

_ تیپ متقاعد کننده :

افرادی که در این دسته شخصیتی قرار می گیرند دارای ویژگی های بسیار جالبی هستند که شامل شاد،فعال،سهل انگار و خود جوش بودن می شود. این افراد به لحظه حال توجه کرده و از آن لذت می برند و علاقه ای به برنامه ریزی ندارند. این ویژگی در زندگی گاهی ممکن است موجب شکست و آسیب پذیر شدن آن ها شود.

_ تیپ ناظر :

این افراد توانایی بسیار بالایی در توجه به جزئیات دارند و به همین علت می توانند به خوبی به سازماندهی امور مختلف بپردازند و از جمله دیگر ویژگی های مثبت این دسته که آن ها را برای شغل های نظارتی بسیار مناسب می کند ؛ احساس مسئولیت پذیری بالای آن ها در حین کار است.

_ تیپ مهندس :

این دسته از افراد به ظاهر آرام و ساکت هستند ولی در واقع بسیار متفکر،منعطف و خلاق به شمار می روند و به همین علت توانایی بسیار بالایی برای حل مسئله دارند.این افراد به صورت بسیار زیادی در زندگی و کار خود صادق بوده و از ریاکاری بیزارند.

_ تیپ برنامه ریز :

این دسته از تیپ های شخصیتی بسیار کمال طلب اند.این افراد به باورها و افکار خود اهمیت بسیار زیادی می دهند و همین ویژگی می تواند دلیل موفقیت یا شکست آن ها در زندگی شود. از جمله دیگر ویژگی های شخصیتی آن ها می توان به مستقل،مصمم،قاطع،درونگرا و … اشاره کرد.

_ تیپ بازپرس :

این دسته بسیار کم نرف و آرام هستند و تعهد و پایندی در آن ها یکی از ویژگی های بارز به شمار می رود.افراد دسته بازپرس به دلیل تعهد بالایی که در کارها و حرف های خود دارند بسیار با اعتماد به شمار می روند.این افراد هم چنین از لحاظ شخصیتی بسیار جدی و منظم هستند.

_ تیپ هنرمند :

این اشخاص آرام،ساکت،متوجه و حساس به شمار می روند. انسان های تیپ شخصیتی هنرمند در زندگی به هیچ عنوان به خود سخت نمی گیرند و همواره تلاش می کنند تا با راحتی و در لحظه زندگی کنند و بابت آینده هیچ نگرانی نداشته باشند. در واقع می توان گفت افراد این دسته راحتی خود را بسیار مهم می دانند.

_ تیپ مدافع :

این دسته شخصیتی دارای افرادی ساکت و آرام است که به بی ریایی و صداقت مشهور هستند.یکی دیگر از ویژگی های مهم این دسته توانایی بالای آن ها به واقع بینی  و رعایت اصول اخلاقی چون ادب و احترام است. افراد تیپ مدافع به انسان های آرام و کم انتظار علاقه مند هستند و ترجیح می دهند در زندگی خود با افراد آرام ارتباط داشته باشند .

_ تیپ صنعتگر :

افراد تیپ شخصیتی صنعتگر آخرین گروه از دسته بندی شخصیت به شمار می روند و به گونه ای افراد اهل عمل هستند.از جمله ویژگی های مثبت این دسته می توان به بردباری،سازگاری،مستقل و فعال بودن،متکی بودن به خود و .. اشاره کرد

کلام آخر :

آزمون میرز_بریگز یکی از آزمون های موجود در روان شناسی است که شخصیت افراد را به ۱۶ دسته کلی تقسیم می کند.لازم به ذکر است که شخصیت افراد بسیار پیچیده بوده و مجموعه ای از بخش های مختلف است که به راحتی نمی توان آن بخش ها را به صورت مجزا تقسیم کرد.

آزمون های شخصیت تنها ابزاری جهت روشن سازی و کمک به دسته بندی انواع شخصیت به شمار می روند.