درباره تفاوت یوگا و مدیتیشن بیشتر بدانیم

تفاوت یوگا و مدیتیشن

یوگا و مدیتیشن در عین شباهت‌هایی که دارند، تفاوت‌هایی نیز دارند. یوگا به قدری وسیع است که آن را می‌توان سبکی از زندگی دانست. یوگا به شما کمک می‌کند تا از پتانسیل استفاده نشده‌ی ذهن و بدن خود استفاده کنید و زندگی سالم داشته باشید و در عین حال مدیتیشن به تربیت و شناخت ذهن و آگاهی از خود می پردازد.

در ادامه مطلب ما به معرفی ویژگی های یوگا و مدیتیشن و ارتباطی که این دو مبحث با یکدیگر دارند خواهیم پرداخت پس شما برای آگاهی بیشتر در این زمینه می توانید در ادامه مطلب با سایت مایندر همراه باشید.

یوگا چیست ؟

کلمه یوگا از عبارت yuj در زبان سانسکریت و به معنای همدلی و اتحاد گرفته شده است . بسیاری معتقدند که علت نام گذاری این ورزش به نام یوگا این بوده است که در آن تلاش می شود که در افراد یک اتحاد میان تن انسان ، روان او و حتی نیرو های مثبت رخ بدهد.

درباره تاریخچه اولیه و زمانی که یوگا وارد ورزش های مختلف در جهان شده است اطلاعات دقیق و واضحی در دست نیست اما قدیمی ترین اطلاعات و یافته ها در این باره به دو تا سه هزار سال پیش بر می گردد که هندو ها از حرکات یوگا برای آرامش و تناسب اندام خود استفاده می کردند.

همانطوری که تاکنون ذکر شد یوگا امروزه یک ورزش به شمار می رود که با انجام نرمش و حرکات کششی احساس بسیار خوبی را به افراد منتقل می کند و باعث می شود آرامش خاصی در بدن شکل بگیرد و به وجود بیاید.

برای انجام ورزش یوگا معمولا به وسایل و ابزارهایی چون مت یا زیرانداز یوگا ، کش یوگا ، توپ یوگا و … احتیاج است.

در بسیاری از مناطق دنیا یوگا را تنها یک حرفه ورزشی صرف به شمار می آورند که مانند سایر ورزش ها تنها فواید بدنی و جسمی دارد و آمادگی جسمانی را افزایش می دهد در حالی که این تمرین ورزشی علاوه بر تاثیرات بارز جسمانی ، تاثیرات روحی و روانی بسیاری را نیز شامل می شود و به همین علت است که از گذشته های دور در بین تمدن های مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است.

از جمله بارزترین ویژگی های مثبت انجام حرکات یوگا می توان به افزایش ایمنی بدن ، بهبود گردش خون ، بهبود تنفس ، بهبود هورمون ها ، بهبود سیستم گوارشی ، افزایش احساسات مثبت ، افزایش آرامش و … اشاره کرد.

یوگا نیز مانند تمام ورزش های دنیا دارای انواع مختلفی از زیرمجموعه های گوناگون می باشد که یوگای کلاسیک ، جنانا یوگا ، هاتا یوگا ، راجا یوگا ، بهاکتی یوگا و مانترا یوگا بسیار پرطرفدار هستند و بیشترین کاربرد را در جهان دارا می باشند.

مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن تمرینی بدون نیاز به حرکات کششی بوده و بیشتر همراه با تمرکز است. در مدیتیشن همه چیز در مورد آرامش ذهنی است. هنگام انجام مراقبه، شما تمام تمرکز و حواس خود را روی وضعیت فعلی قرار می‌ دهید. هیچ حرکت فیزیکی در مدیتیشن انجام نمی‌شود و شما فقط باید روی جریان انرژی بدن تمرکز کنید.علاوه بر اینها:

  • تمرین مدیتیشن از هیچ نوع ورزش یا فعالیت ‌های بدنی برخوردار نیست.
  • در مدیتیشن یک فرد در یک جای مشخص ‌شده می‌ نشیند و سعی می ‌کند روی شی‌ء خاص ، صدا ،‌ تنفس و… تمرکز کند و ذهنش را به لحظه حال بیاورد.
  • مدیتیشن در حالت خوابیده، ایستاده و راه رفته هم انجام می‌ شود.
  • طبق منابع علمی معتبر، مدیتیشن باعث افزایش آرامش ، کاهش استرس ، افزایش ذهن آگاهی و… می ‌شود.

انجام تکنیک های مدیتیشن به صورت مداوم و پیوسته به شما کمک می کند تا سطح بالاتری از خودآگاهی را برای خود ایجاد کنید و در نهایت به یک سطح ثابت و متناسبی از آرامش و تمرکز در ذهن خود برسید.

تحقیقات علمی و روان شناسی بسیار زیادی نتایج مثبت انجام مدیتیشن را به اثبات رسانده اند و به همین علت امروزه در سراسر دنیا افراد بسیار زیادی به انجام روزانه آن می پردازند و در واقع مدیتیشن را تبدیل به بخشی از روتین روزانه خود کرده اند.

مهم‌ ترین نکته در انجام مراقبه، آگاهی ذهن در لحظه حال، با استفاده از توجه به تنفس است. برای انجام مدیتیشن، باید ابتدا یاد بگیریم که چگونه به ورود و خروج تنفس خود توجه کنیم. زمانی که به تنفس خود توجه می‌ کنیم، می ‌آموزیم که بدون قضاوت و افکار منفی، فقط در لحظه‌ی حال باشیم.

یوگا یا مدیتیشن ؟

در مقایسه اینکه یوگا بهتر است یا مدیتیشن؟ باید گفت که همه‌ چیز به خواسته‌ ها و انتظارات شما و اولویت‌ هایتان بستگی دارد. اگر به دنبال آرام سازی ذهن خود و تخلیه تمام افکار منفی هستید ، مدیتیشن بهترین گزینه برای شماست. هیچ چیز بهتر از مراقبه نمی ‌تواند به شما در کنترل افکار و احساساتتان کمک کند.

مراقبه و مدیتیشن به قدری گسترده است که به راحتی می تواند شامل تمامی ابعاد زندگی شما بشود و تاثیرات مثبت خود را به صورت ساده و عینی نشان دهد.

در حالی که اگر به دنبال بدنی موزون و دستیابی به سلامتی جسمانی هستید ، یوگا گزینه‌ بهتری برای شماست. به طور کلی هر دوی این تمرینات اثرات فوق‌العاده‌ ای روی زندگی و سلامت جسم و روان شما خواهند داشت. حرکات مختلف یوگا باعث بهبود قدرت عضلات و افزایش انعطاف ‌پذیری بدن شده و بیماری ‌های قلبی عروقی و فشار خون بالا را کاهش می دهند.

یوگا و مدیتیشن ، هر دو باعث بهبود کیفیت خواب می‌ شوند. اگر به دلیل استرس، مشکلات مربوط به بی‌ خوابی را تجربه می‌ کنید، یوگا و مدیتیشین می‌ توانند در حل این مشکل به شما کمک کنند.

کلام پایانی :

در مدیتیشن که مهم‌ ترین تمرین ذهن آگاهی است، اصولا افراد به ‌آرامی یک گوشه نشسته و با چشمانی بسته یا باز، روی چیزی مثل نفس‌های خود تمرکز می‌ کنند. به این ترتیب به لحظه حال آمده و به آرامش دست پیدا می ‌کنند.

اما یوگا در واقع یک ‌سری تمرینات است که بیشتر به نرمش‌ های خودمان شباهت دارد، با این تفاوت که در یوگا در عین نرمش کردن، سعی در به ‌دست‌آوردن آرامش و حفظ آن‌ هم می‌کنیم. به همین علت می توان گفت که یوگا و مدیتیشن در عین حال که ارتباط های خاصی را با یکدیگر دارند دو مقوله جدا و متفاوت نیز به حساب می آیند.