درباره مراقبه کندالینی بیشتر بدانیم

مراقبه کندالینی چیست ؟

به طور دقیق مشخص نیست که یوگای کندالینی چگونه به وجود آمد، ولی با توجه به شواهد گفته می‌شود دیرینه‌ی آن به بیش از ۳۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد. از کندالینی به عنوان انرژی در بدن انسان یاد می شود که در پایین ستون فقرات قرار می گیرد. این انرژی به طور طبیعی در تمام عمر در بدن قرار دارد و در سه دوره از زندگی افراد به طور طبیعی آزاد می شود که این سه دوره شامل دوره کودکی ، دوره بلوغ و دوره مرگ است.

در گذشته در فرهنگ هند باستان با استفاده از تکنیک های مدیتیشن و مراقبه عمیق به بیدار کردن این انرژی می پرداخته اند و به همین علت امروزه برای آزادسازی انرژی درونی چاگراها در حین مراقبه و مدیتیشن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

ما در ادامه مطلب به معرفی یوگا و مراقبه کندالینی ، فواید و روش های دسترسی به آن می پردازیم و شما نیز برای آگاهی بیشتر در این زمینه می توانید با ما همراه باشید.

یوگای کندالینی :

یوگای کندالینی یک تمرین کهن باستانی است که آمیزه‌ای از حرکات یوگا، آوای مانترا، ژست‌های مودرا، مدیتیشن و مراقبه و تکنیک‌های تنفسی به شمار می‌رود. مانترا در آیین‌های هندو، بودایی، سیک، جینو مزدیسنا که ریشه‌ی دینی دارند معادل ذکر در اسلام و دیگر ادیان است و عبارت است از مجموعه‌ای از واژه‌ها و آواهایی که با آهنگ خاصی چندین بار تکرار می‌شود. مودرا هم ژست‌های گوناگونی است که با دست یا سراسر بدن شکل می‌گیرد و یک حرکت نمادین در آیین هندو و بودایی به شمار می‌رود.

واژه کندالینی در لغت به معنای پیچش موهای معشوق است و لغت کندال که در زبان کهن سانسکریت مورد استفاده قرار می گرفته به معنای ” دایره وار ” است . علت نام گذاری این تکنیک به نام کندالینی این است که افراد معتقد هستند که  این واژه نمایان‌گر مار پیچ‌خورده‌ای است که در ستون فقرات زندگی می‌کند و یک انرژی معنوی یا نیروی زندگی را شکل می‌دهد. این انرژی مارپیچ نشان‌دهنده‌ی پتانسیل خلاق و نوآور هر فرد است. هدف تمرین‌های یوگای کندالینی این است که از طریق شش چاکرا یا کانال انرژی که در امتداد ستون فقرات قرار دارند، این مار پیچ‌خورده را بیدار کند تا انرژی زندگی را جاری سازد.

هدف از انجام یوگای کندالینی :

مهم ترین و اصلی ترین هدف در انجام این تکنیک در مدیتیشن و یوگا این است که آگاهی بدن را افزایش دهد و بدن، سیستم عصبی و ذهن را برای دگرگونی‌های مثبت در انرژی زندگی، که به‌عنوان خیزش یا بیداری کندالینی توصیف می‌شود، آماده کند. تمرین‌های یوگای کندالینی بیشتر روی ناف و ستون فقرات تمرکز دارند که نقاط کانونی انرژی به شمار می‌روند. سایر تمرین‌ها هم به دگرگون‌سازی انرژی فرد و نفس کشیدن او کمک می‌کنند.

بیداری کندالینی که هدف و نتیجه‌ی این شیوه از یوگا است به پیشرفتی اشاره دارد که فرد با گذشت زمان به آن دست پیدا می‌کند. گفته می‌شود این دستیابی با افزایش خلاقیت، رهایی از اندیشه‌ها و افکار منفی گذشته و همچنین پی بردن به معنا و هدف زندگی همراه است.

فواید انجام یوگا و مدیتیشن کندالینی :

شما با انجام تمرین‌ها برای چند دقیقه در روز هم می‌توانید تغییر بزرگی ایجاد کنید و با پیشرفت زیادی روبه‌رو شوید. با وجود این، بیشتر مربی‌ها و کارشناسان پیشنهاد می‌کنند به طور روزانه دست‌کم ۳۰ دقیقه یا بیشتر را به یوگای کندالینی اختصاص دهید.

در حالی که می‌توانید هر زمانی از روز ورزش کنید و این موضوع به سبک زندگی و اولویت‌های شما بستگی دارد، ولی صبح می‌تواند بهترین زمان برای انجام این تمرین‌ها باشد. تمرین زودهنگام به شما کمک می‌کند روزتان را با انرژی و شادابی بیشتری آغاز کنید و زمان کافی در اختیار داشته باشید.

موارد زیر تنها تعدادی از فواید گوناگون و بی شمار این تکنیک به شمار می روند :

  • سلامت ذهن و روان را به صورت کلی افزایش می دهد.
  • میزان نیرو و سلامت بدنی را بالا می برد.
  • اثرات منفی مربوط به اضطراب و استرس را کاهش می دهد.
  • افراد را به سمت زندگی سالم با عادت های خوب سوق می دهد.

شیوه انجام یوگای کندالینی :

در هنگام انجام یوگای کندالینی بخش های بسیار مختلفی را می توان انجام داد که قابل کاهش یا افزایش است که در بین این مراحل شش مرحله اصلی قرار دارد که حتما باید به ترتیب اجرا شوند و انجام این مراحل جزوی از اصول یوگای کندالینی به شمار می روند.

این شش مرحله به ترتیب عبارت اند از :

  • آماده شدن و همگام شدن و تکرار کردن یک آوای مانترا
  • گرم کردن بدن با تکنیک های تنفسی
  • انجام تمرینات و حرکات کششی مربوط به یوگا ( این حرکات دارای انواع بسیار مختلف و گوناگونی هستند که انتخاب هر حرکت بسته به خود فرد دارد)
  • احساس آرامش و ریلکس کردن
  • انجام مراقبه و مدیتیشن
  • به پایان رساندن جلسه تمرین به همراه موسیقی

یک کلاس معمولی یوگای کندالینی کم ‌وبیش ۶۰ تا ۹۰ دقیقه به درازا می‌کشد و شامل ۵ تا ۱۰ دقیقه گرم کردن، ۳۰ تا ۴۵ دقیقه انجام حرکات کششی یوگا، ۵ تا ۱۵ دقیقه آرامش و ریلکس کردن، و ۱۱ تا ۳۱ دقیقه مدیتیشن می‌شود. همه‌ی کلاس‌های یوگای کندالینی با همگام‌سازی و آماده شدن آغاز شده که با ذکر و آوای مانترا با بسته نگه داشتن چشم‌ها، در حالت نشسته و قرار دادن دست‌ها روی قفسه‌ی سینه و قلب انجام می‌شوند. شما باید آواها و ذکرهایی را تکرار کنید که جسم و روانتان را برای انجام تمرین‌ها و احساس آرامش آماده می‌کنند.

کلام پایانی :

یوگای کندالینی یک تمرین کهن باستانی بوده که امروزه نیز بسیار مورد استفاده افراد قرار می گیرد و از اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

شما با انجام منظم تمرین‌های یوگای کندالینی می‌توانید سلامت کلی ذهن و روان خود را بهبود ببخشید، نیروی بدنی را افزایش دهید، جلوی تأثیرات استرس و مشکلات روانی را بگیرید و همچنین از عادت‌های آسیب‌زننده و ناسالم در امان بمانید.