رابطه مدیتیشن و اضطراب

خیلی از ما در طول روز و در جریان زندگی روزانه ای که داریم حالت هایی از اضطراب ، استرس ، نگرانی و حتی دلشوره مداوم رو تجربه می کنیم . در پی تجربه چنین حالت هایی ممکنه زندگی روزانه ما و حتی حال روحی خوبی که داریم دچار ایراد بشه به همین دلیل دنبال راهکار های مناسب برای این موضوع می گردیم.

در بسیاری از سایت ها و مقالاتی که در دسترس افراد قرار گرفته از راهکار هایی تاثیرگذار اما جزئی و کوتاه مدت برای کنترل و کاهش اضطراب درونی یاد شده اما در این مقاله سایت مایندر قصد بررسی تاثیر مدیتیشن بر روی اضطراب بر اساس تحقیقات انجام شده در دنیا و به صورت علمی را دارد پس برای اطلاعات بیشتر در این رابطه در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

تاثیر مدیتیشن بر روی عملکرد های شناختی ذهن :

ابتدا لازم به ذکر است که بگوییم منظور از عملکرد های شناختی ذهن تمامی توانایی ذهن برای انجام فعالیت های مختلف روزانه در زندگی است که از جمله این فعالیت ها می توان به توانایی یادگیری ، حل مسئله ، حافظه و غیره اشاره نمود.

در یک تحقیق انجام شده به بررسی میزان تاثیر مدیتیشن و کاهش استرس در زمان انجام فعالیت های شناختی پرداخته شد که در آن از 32 نفر خواسته شد در یک آزمون شرکت کنند.

آزمون به این شکل بود که از افراد تست های مختلف روان شناسی گرفته می شد و سپس آن ها را در معرض انجام یک بازی کامپیوتری استرس زا قرار می دادند. تعدادی از آن ها قبل از انجام بازی بیست دقیقه مدیتیشن کردند و تعداد دیگر به انجام بازی بدون انجام مدیتیشن پرداختند.

در نهایت پس از بررسی های محققان مشخص شد که افرادی که به انجام مدیتیشن پرداخته بودند از استرس درونی کمتری بعد از بازی برخوردار می باشند.

نحوه تاثیر مدیتیشن بر روی کاهش اضطراب ذهنی :

یکی از نکاتی که در ارتیاط با مدیتیشن و کاهش اضطراب و استرس باید در ذهن خود داشته باشیم این است که انجام کوتاه مدت مدیتیشن به صورت مقطعی و نا منظم تنها تاثیرات کوتاه مدتی را به دنبال دارد در حالی که بیشتر افرادی که از تاثیرات مدیتیشن در زندگی خود راضی بوده اند تکنیک های آن را حداقل برای یک یا دو هفته به صورت مداروم و روزانه انجام داده اند.

در ادامه به جزئیات بیشتری در ارتباط با نحوه تاثیر مدیتیشن بر روی اضطراب خواهیم پرداخت.

کاهش نشخوار فکری در ذهن افراد :

نشخوار فکری یکی از عوارض جانبی اضطراب است که تاثیرات منفی بسیاری را در افراد به دنبال می آورد. در نشخوار فکری شما دائما به نقاط منفی و استرس آور زندگی خود توجه می کنید و در ذهن خود به آن ها پر وبال می دهید تا جایی که توان احساس آرامش را در شما بگیرد.

یکی از بخش های تاثیر گذار در مغز به نام دی ان ان مربوط به نشخوار فکری است که هرچه فعالیت بیشتری داشته باشد میزان تجربه چنین افکاری نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

با استفاده از تمرینات مدیتیشن شما می توانید به راحتی این بخش در مغز خود را کوچک تر کرده و از روند افزایشی افکار مربوط به نشخوار فکری جلوگیری کنید.

کاهش هورمون های استرس آور :

هورمون های کورتیزول ، اپی نفرین و آدرنالین از آن دسته هورمون هایی به شمار می روند که ترشح بیش از حد آن ها در بدن حالت هایی از هیجان و اضطراب را در ما به وجود می آورد.

انجام مدیتیشن به دلیل افزایش حالت سکون یا به اصطلاح افزایش آرامش ذهن از ترشح بیش از حد این هورمون ها جلوگیری کرده و در نهایت موجب بالا رفتن احساس آرامش در افراد می شود.

افزایش هورمون های آرامش بخش :

یکی از مهم ترین هورمون های آرامش بخش در بدن ملاتونین نام دارد که ترشح آن باعث ایجاد حالت هایی از آرامش و احساس خوب در افراد می شود . انجام تکنیک های مربوط به مدیتیشن به خوبی بر روی این بخش از مغز تاثیر گذاشته و ترشح میزان ملاتونین را در مغز بالا می برند.

کاهش علائم اضطرابی :

در کنار تجربه حالت اضطرابی و استرس ما حالت های فیزیولوژیکی چون تعرق در دست و بدن ، لرزیدن دست ها ، مشکل در تنفس درست ، افزایش ضربان قلب و .. را نیز تجربه می کنیم که این علائم نیز اضطراب بیشتری را به ما وارد می کنند.

مدیتیشن به علت ایجاد حالت آرامشی در بدن از بروز چنین نشانه های فیزیولوژیکی نیز جلوگیری می کند.

سایت مایندر :

سایت مایندر اولین اپلیکیشن مدیتیشن به زبان فارسی است که دوره های مدیتیشن به روز دنیا را جمع آوری کرده و در اختیار شما قرار می دهد. شما با تهیه اشتراک های مختلف می توانید از تمام دوره های موجود در سایت مایندر به راحتی در هر زمان و مکانی استفاده کنید و احساس بهتری را برای خود به وجود آورید.

دیگر تاثیرات مثبت مدیتیشن :

از جمله تاثیرات غیر مستقیم دیگر مدیتیشن در زندگی افراد می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • کاهش افسردگی
  • درمان و بهبود فرآیند خواب
  • بهبود حافظه
  • بهبود خلق و خو
  • افزایش و بالا بردن تمرکز حواس و حافظه
  • کاهش فشار خون
  • افزایش همدلی و مهربانی در افراد و …

کلام پایانی :

مدیتیشن یکی از تکنیک هایی است که در دنیای امروز بر اساس تحقیقات علمی به خوبی مورد استفاده قرار می گیرد و نتایج مثبت زیادی را به دنبال داشته است. در این تحقیقات که بر مبنای به روز ترین ابزار های روان شناسی انجام می شود مدیتیشن به خوبی توانسته است ارزش خود را در دنیای ماشینی و پر مشغله امروز افراد نشان دهد.

از جمله مهم ترین تاثیرات آن بر افراد می توان به کاهش اضطراب ، بهبود عملکرد های شناختی ، افزایش حافظه ، کاهش نشخوار فکری و غیره اشاره نمود.