راهکارهایی برای خود مراقبتی

 

پیش از آن که بخواهیم و تصمیم بگیریم که در این مطلب به راهکار های مناسب برای رسیدن به خود مراقبتی اشاره کنیم ابتدا باید بدانیم که خود مراقبتی چیست و چه اهمیتی در زندگی ما دارد؟

خود مراقبتی شامل هر نوع فعالیت و تلاشی می شود که در آن افراد گام هایی را در جهت بالا بردن سلامت و کیفیت فکری خود انجام می دهند تا زندگی بهتر و ایده آل تری را تجربه کنند.

سایت مایندر در ادامه مطلب به اهمیت خود مراقبتی در زندگی روزانه و راهکارهایی برای رسیدن به سطح کیفی مناسبی از خودمراقبتی اشاره خواهد کرد پس برای آگاهی بیشتر در این رابطه با ما همراه باشید.

اهمیت خود مراقبتی :

بسیاری از افراد در طول زندگی گمان می کنند که هر چه کمتر به خود و خواسته هایی که دارند توجه کنند ؛ فداکاری و ایثار و مهربانی بیشتری را از خود بروز داده اند و خود مراقبتی نمونه ای از خودخواهی است که باعث می شود انسان ها از نیاز های دیگران غافل شده و تنها خود را در مرکز تمام امور قرار دهند و به دنبال برطرف کردن خواسته های جسمانی و روحانی خود برآیند.

در حالی که چنین تصوری به طور کل و از ریشه نادرست و اشتباه است. افرادی که تصمیم به خود مراقبتی می گیرند علاوه بر این که تبدیل به دوستان و همراهانی بسیار عالی برای دیگران خواهند شد حتی موجب بالا رفتن عزت نفس و خودباوری خودشان نیز می شوند.

خود مراقبتی موجب می شود تا ما با ارزش واقعی خودمان آشنا شویم و مهارت ها و توانایی هایی که داریم را دست کم نگیریم ، تعادلی همه جانبه بین کار و تفریح را در زندگی خودمان ایجاد کنیم و بیش از حد در یکی از جنبه های زندگی غرق نشویم ، هیجان های منفی مانند استرس و اضطراب و خشم را تا حدود زیادی کنترل کرده و بر آن ها مسلط شویم و در نهایت میزان سلامت جسمانی خود را هم بالاتر ببریم.

انواع راه حل برای خودمراقبتی :

برای رسیدن به خودمراقبتی راهکار ها و راه حل های بسیار متنوع و متفاوتی وجود دارد که در ادامه به  صورت خلاصه به این راهکارها اشاره خواهیم کرد :

  1. کیفیت خواب خود را بالا ببرید : خوابیدن تاثیر زیادی در احساسات جسمی و روحی شما دارد. کم خوابی باعث ایجاد مشکلات بسیاری در روح و جسم مانند افسردگی ، اضطراب ريال بدخلقی ريال کاهش تمرکز حواس و غیره می شود . برای بالا بردن کیفیت خواب خود می توانید از راهکار هایی مانند استفاده از مدیتیشن و تکنیک های تنفسی پیش از خواب استفاده کنید تا موجب بالا رفتن کیفیت خواب شما شود .
  2. غذای مناسب مصرف کنید : مصرف کردن غذای مناسب مانند غذا هایی که دارای ویتامین ، پروتئین و سایر مواد آلی مورد نیاز بدن است باعث می شود تا شما علاوه بر این که سیستم گوارش بهتری را برای خود داشته باشید تاثیرات ذهنی آن را نیز مشاهده کنید. غذا خوردن شما رابطه مستقیمی با سلامتی دستگاه گوارش دارد و عواقب مثبت و منفی آن را روی جسم و روحتان تجربه می کنید.
  3. ورزش کنید : ورزش روزانه می تواند از نظر جسمی و روحی به افراد کمک کند و باعث تقویت روحیه نیز در شما بشود . ورزش کردن به دلیل کمک به ترشح هورمون هایی چون نوراپی نفرین و سروتونین و دوپامین و غیره باعث ایجاد حالت هایی از شادی و آرامش در افراد می شود .
  4. نظم و برنامه ریزی داشته باشید : منظم بودن و داشتن برنامه ریزی به افراد کمک می کند تا به خوبی تشخیص دهند که برای مراقبت از خود چه کارهایی انجام دهند. یک تغییر کوچک مثب گذاشتن تقویم بر روی یخچال یا در اتاق خواب به شما کمک می کند تا تمام برنامه های مربوط به زندگی خود را به طور مرتب و مناسب انجام داده و احساس رضایت بالاتری را تجربه کنید.
  5. مدیتیشن کنید : مدیتیشن یکی از راهکار هایی است که علاوه بر اینکه موجب به وجود آمدن تمرکز و حافظه بهتر در افراد می شود به مرور زمان به آن ها کمک خواهد کرد تا اضطراب ، استرس ، افسردگی و دیگر حالت های روانی که ممکن است روند زندگی عادی را دچار مشکل کند را در خود کنترل کرده و کاهش بدهند.
  6. تفریحات سالم برای خود ایجاد کنید : ایجاد تفریحات سالم و مناسب مانند کتاب خواندن ، تماشای فیلم و سریال ، بازی کردن و رفتن به سفر ، گذراندن وقت با دوستان و غیره از جمله راهکار هایی به شمار می روند که می توانند در ایجاد یک خودمراقبتی سالم و موثر اهمیت بالایی داشته باشند .

مایندر :

مایندر با ارائه دوره های مدیتیشن به صورت صوتی این امکان را به شما می دهد تا به روز ترین دوره های موجود در دنیا را به راحتی مورد استفاده قرار دهید . یکی از مزیت های اپلیکیشن مایندر این است که شما حتی به صورت افلاین نیز امکان استفاده از دوره ها را به راحتی خواهید داشت و پس از انجام مداوم و روزانه مدیتیشن می توانید احساس عالی استفاده از مدیتیشن را در زندگی روزانه خود تجربه کنید.

کلام پایانی :

خود مراقبتی یکی از وجه های مهم زندگی در دنیای امروز به شمار می رود که گاهی به دلیل مشکلاتی فراوان زندگی شهری به فراموشی سپرده می شود . همه ما باید زمان هایی را برای خود مراقبتی اختصاص دهیم تا انرژی بهتر و بالا تری را برای داشتن یک زندگی موثر و مناسب در خود ایجاد کنیم.

از جمله راهکار هایی که می توان برای خود مراقبتی نام برد انجام مدیتیشن ، تفریح داشتن ، غذای مناسب خوردن ، ورزش کردن ، کتاب خواندن ، وقت گذراندن با دوستان صمیمی و غیره است.