راهکارهایی برای دفع استرس

راهکارهایی برای دفع استرس

رهایی از استرس امروزه تبدیل به یکی از بزرگ ترین و مهم ترینمعضلات جامعه بشری شده است که در طولانی مدت عواقب تلخ بسیاری را به دنبال خواهد داشت. به طور مثال استرس طولانی می تواند باعث ایجاد وسواس ، پرخاشگری ، فوبیا ، اضطراب عمومی و .. شود .

عوامل بسیار مختلفی بر ایجاد استرس تاثیرگذارند که از جمله این عوامل می‌توان به مسئولیت‌های خانوادگی، مسئولیت و فعالیت‌های شغلی ، زندگی اجتماعی ، نداشتن وقت کافی ، بی توجهی به استراحت و.. اشاره نمود.

بسیاری از افراد ممکن است جهت برطرف کردن استرس موجود در زندگی خود از راهکارهای مختلف و متفاوتی استفاده کنند که تعدادی از این راهکارها نتایج زیان باری را در پی خواهد داشت. به طور مثال استفاده طولانی مدت از انواع مواد مخدر مثل الکل ، سیگار و .. اعتیاد را به وجود می آورد که راه حلی کوتاه مدت برای دفع استرس و اضطراب است اما در طولانی مدت هیچ منفعتی نخواهد داشت.

ما در ادامه مطلب به معرفی چند راهکار برای رهایی از استرس خواهیم پرداخت و شما نیز جهت آگاهی بیشتر در این رابطه می‌توانید با ما در گروه مایندر همراه باشید.

_ استفاده از مدیتیشن:

مدیتیشن یا مراقبه همواره در طول تاریخ یکی از راهکارهای بسیار مناسب جهت بر طرف کردن استرس درونی به شمار می رفته است. صرف زمان برای انجام مدیتیشن در طول روز می تواند اثرات مثبت بسیاری را در جهت کاهش اضطراب و استرس به وجود آورد.

در این روش شما می توانید از انواع مختلف تکنیک های مدیتیشن مانند تکنیک های نفس کشیدن ، مدیتیشن آرامش و .. استفاده کنید که تمامی این تکنیک ها به دلیل تاثیرات مثبتی که دارد در نهایت باعث کاهش اضطراب خواهد شد .

امروزه مدیتیشن یکی از بهترین انتخاب ها برای کاهش استرس است و شما برای تهیه دوره های مدیتیشن و گوش دادن به نمونه های آن می توانید به سایت مایندر مراجعه کنید.

_ ورزش کردن:

ورزش کردن یکی دیگر از راهکارهای بسیار مناسب جهت کاهش فشارروانی به شمار می‌رود. این فعالیت باعث می‌شود تا بدن شروع به حرکت کرده و در داخل آن هورمون اندورفین ترشح ‌شود. هورمون اندورفین که با نام هورمون شادی آور نیز شناخته می شود با استفاده از ایجاد ارتباط های الکتریکی خاص در بدن ، آرامش را به وجود می آورد.

بسیاری از تحقیقات انجام شده بر روی افرادی که از اختلال هایی چون اضطراب و افسردگی رنج می برده اند نشان داده است که ورزش کردن و داشتن فعالیت جسمانی در بهبود وضعیت سلامت روان آن ها موثر بوده است.

_ نوشتن ژورنال برای استرس:

تهیه ژورنال یا نوشتن آن یکی از بهترین راهکار ها برای کاهش انواع فشار روانی به شمار می رود . برای کاهش استرس ؛ شما باید پس از تجربه هر فشار روانی و اضطرابی ، در دفترچه خود عل ایجاد استرس و نحوه دفع آن را یادداشت کنید . چنین فعالیتی به شما کمک می کند تا در طولاتی مدت یاد بگیرید چگونه استرس ناشی از فشار های زندگی را دفع کرده و بر آن ها مقابله کنید.

چنین فعالیتی در طولانی مدت می تواند نتایج مثبت بسیار زیادی را به دنبال داشته باشد و در جهت کاهش اضطراب و استرس مورد استفاده قرار بگیرد.

_ داشتن حیوان خانگی و ارتباط با طبیعت :

داشتن حیوان خانگی یکی از بهترین راه‌های کاهش اضطراب و فشار عصبی است. حیوانات خانگی به علت توانایی درک و برقراری ارتباط با انسان‌ها از جمله بهترین هم نشین های آنها به حساب می‌آیند.

توانایی برقراری ارتباط با حیوانات خانگی باعث کاهش اضطراب و استرس در حد بسیار بالایی خواهد شد. تحقیقات علمی انجام شده در این باره نشان داده اند افراد دارای حیوان خانگی تا سی و هفت درصد از اضطراب و استرس پایین تری نسبت به افرادی که حیوان خانگی ندارند برخوردار هستند.

هم چنین افرادی که توانایی نگهداری و وقت گذراندن با حیوانات را ندارند می توانند وقت بیشتری از خود را در طبیعت بگذرانند. دور شدن از فضای زندگی شهری و وقت گذراندن در طبیعت یکی از بهترین فعالیت ها جهت کاهش استرس و اضطراب می باشد.

_ انجام فعالیت‌های مورد علاقه:

یکی دیگر از راه های ذکر شده جهت کاهش یا از بین بردن اضطراب انجام فعالیت‌های مورد علاقه و دلخواه است. هر فردی نسبت به توانایی‌ها و نوع شخصیت خود از فعالیت‌ها و کارهای مختلفی در زندگی ممکن است لذت ببرد و یا انجام یک سری از فعالیت ها برای او طاقت فرسا و ناخوشایند باشد.

انجام دادن فعالیت‌ها و کارهای مورد علاقه می‌تواند احساس لذت، خلاقیت، هیجان، سودمندی، توانایی و.. را بسیار افزایش دهد که تمامی این حس‌ها در نهایت اضطراب و استرس را از افراد دور کرده و آرامش ذهنی مورد نیاز برای داشتن یک زندگی راحت را به آن ها خواهد داد .

از جمله این فعالیت های مورد علاقه که در زمینه کاهش اضطراب موثر است می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • مطالعه کتاب
  • مسافرت رفتن
  • نواختن موسیقی
  • تماشای فیلم
  • وقت گذراندن با دوستان
  • انجام فعالیت های هنری مانند نقاشی ، نجاری
  • و …

 _ گوش دادن به موسیقی:

گوش دادن به موسیقی مورد علاقه می تواند انرژی های منفی درون ذهن شما را خالی کرده و در جهت ایجاد احساس خوب در شما حرکت کند . انتخاب نوع موسیقی به سلیقه و سبک شخصی شما بستگی دارد.

طبق تحقیقات انجام شده بر روی افرادی که تمایل به گوش دادن موسیقی داشته اند ؛ گوش دادن به موسیقی موجب کاهش فشار خون، کاهش ضربان قلب، کاهش فعالیت سیستم تنفسی و فعالیت‌های مختلف مغزی خواهد شد. کاهش ضربان قلب و فشار خون به کاهش استرس و اضطراب در بدن کمک بسیاری خواهد کرد .

کلام پایانی:

استرس یکی از بزرگ ترین مشکلات انسان و جامعه مدرن است که تلاش های فراوانی در راستای کاهش و از بین بردن آن انجام شده است.

تحقیقات انجام شده در رابطه با این موضوع نشان می دهد که علاوه بر استفاده از راهکار های دارویی ، موارد دیگری نیز باعث کاهش استرس خواهند شد که از جمله این موارد می توان به انجام مدیتیشن ، گوش دادن به موسیقی ، ورزش کردن و .. اشاره نمود..