راهکار های افزایش سلامت روان

تاکنون احتمالا مطالب بسیار زیاد و متنوعی در رابطه با سلامت روان مطالعه کرده اید و می دانید که امروزه یکی از فاکتور های اساسی در زندگی سالم به شمار می رود . پیش از این در مایندر نیز مقاله ای در رابطه با اهمیت سلامت روان منتشر شد که جهت آگاهی از این موضوع می توانید به مطالعه آن بپردازید.

برای رسیدن به سلامت روان راه های بسیار مختلف و متفاوتی وجود دارد که بعضی از این راه ها به صورت علمی تایید شده ونتایج مثبت بسیار زیادی دارند .

ما در این مطلب به معرفی موثر ترین و علمی ترین راهکار های دسترسی به سلامت روان می پردازیم و شما نیز جهت آگاهی بیشتر در این رابطه می توانید در ادامه با ما همراه باشید.

اهمیت توجه به سلامت روان :

سلامت روان موجب می شود تا شما بتوانبد در طول زندگی روزانه خود به تصمیم گیری های مناسب و صحیح پرداخته و به گونه ای موثر و مفید عمل کنید.

به همین علت راهکار هایی ذکر شده اند که رعایت این راهکار های علمی در افزایش و بهبود سلامت روان بسیار نتیجه بخش و موثر بوده اند . از جمله مهم ترین این راهکار ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

_ برقراری روابط اجتماعی :

همواره در طول تاریخ از انسان به عنوان یک موجود اجتماعی یاد شده است که انزوا و تنهایی در سلامت روان او تاثیر بدی به جای می گذارد . در دهه های گذشته به علت استفاده از تلفن های همراه ، اینترنت ، شبکه های مجازی ، بازی های آنلاین و .. افراد به انزوا و تنهایی بیشتری تمایل پیدا کرده اند .

در حالی که منظور از برقراری ارتباط با دیگران ، روابط نزدیک و فعال اجتماعی و ارتباط به صورت چهره به چهره است. ارتباط چهره به چهره دارای دسته بندی های مختلفی است که از جمله این دسته بندی ها می توان به لبخند زدن به دیگران ، صحبت کردن ، احوال پرسی دوستانه ، تشکر کردن از دیگران و …اشاره کرد.

_ داشتن فعالیت بدنی :

ذهن و جسم مانند دو روی یک سکه هستند که به طور بسیار زیادی بر روی یکدیگر تاثیر می گذارند. داشتن جسم سالم و فعال باعث می شود تا بدن شما نیز از سلامت بسیار بیشتری برخوردار باشد.

فعالیت بدنی باعث می شود تا هورمون های مورد نیاز بدن به خوبی ترشح شوند که از یکی از این هورمون ها با نام اندورفین یاد می شود . اندورفین ها مواد شیمیایی قدرت مندی هستند که با آزاد کردن انرژی در بدن موجب افزایش روحیه و سطح انرژی بدن می شوند.

فعالیت بدنی شامل انجام حرکات ورزشی ، راه رفتن ، یا حتی انجام فعالیت های روزانه به صورت درست و دقیق می شود . از جمله تاثیرات مفید و مناسب داشتن فعالیت های بدنی می توان به موارد زیر اشاره نمود :

_ غلبه بر مشکلات روحی و روانی یا کاهش آن ها

_ کاهش اضطراب و استرس در بدن

_ تقویت و بهبود حافظه

_ بهبود خواب در فرد و ..

_ انجام مراقبه و مدیتیشن :

بسیاری از افراد ممکن است گمان کنند که مراقبه در واقع نشستن و نفس عمیق کشیدن و گوش دادن به موزیک باشد در حالی که چنین تفکری به هیچ عنوان درست نیست. مراقبه و مدیتیشن برای ذهن بسیار مفید و تاثیر گذار است .

مطالعات انجام شده در سال های اخیر بر روی مراقبه و مدیتیشن نشان می دهد که مراقبه به صورت کاملا مستقیم بر روی ذهن تاثیر می گذارد و نتایج مثبت بسیار زیادی دارد.

به طور مثال روان شناسان به این نتیجه رسسیده اند که افرادی که از اصطراب یا افسردگی رنج می برند ؛ افکار آزار دهنده و پوچ بسیار زیادی را در ذهن خود دائما مورد بررسی قرار می دهند و به همین علت میزان ناراحتی یا استرس آن ها افزایش پیدا خواهد کرد .

یکی از موثر ترین نتایج مراقبه این است که افرادی که به مدیتیشن می پردازند ، ذهن خود را قوی کرده و می توانند این افکار اضافی را از ذهن خود دور کنند.

_ انجام فعالیت های ریلکسیشن :

فعالیت های آرام بخش و ریلکسیشن باعث می شود تا شما احساس بدنی بهتری تجره کنید و در نهایت آرامش ذهنی بیشتری را تجربه کنید . از جمله چنین فعالیت های آرام بخشی می توان به یوگا ، مراقبه ذهن ، تنفس عمیق ، شل کردن مرتب عضلات و .. اشاره کرد.

_ رعایت رژیم غذایی :

یک رژیم غذایی ناسالم می‌ تواند بر مغز و خلق ‌و خوی شما ‌تأثیر بگذارد، خواب شما را مختل کند، انرژی شما را از بین ببرد و سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کند. برعکس، تغییر به یک رژیم غذایی سالم ، کم‌قند ، و سرشار از چربی‌های سالم می‌ تواند روی انرژی شما ‌تأثیر بگذارد و خواب و خلق ‌و خوی شما را بهبود ببخشد و به شما کمک کند تا به بهترین صورت به‌ نظر برسید .

کلام پایانی :

سلامت روان در زندگی روزمره از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به همین علت توجه به آن امری ضروری و مهم به شمار می رود. در این مطلب به انواع راهکار های افزایش سلامت روان در بدن پرداخته ایم که از جمله این راهکار ها می توان به انجام مراقبه ، داشتن رژیم غذایی سالم ، ریلکسیشن ، داشتن فعالیت بدنی و .. اشاراه نمود.