سلامت روان چه معنایی دارد؟

سلامت روان یکی از فاکتورهای اساسی و بسیار مهم در زندگی هر فردی به شمار می رود. به این صورت که افراد در صورت داشتن شاخصه سلامت روان زندگی بهتر و آرام تری را تجربه خواهند کرد.

سلامت روان در معنای علمی و روان شناسی دارای تعریف های بسیار متعدد و مختلفی می باشد اما یکی از جا افتاده ترین و مورد استفاده ترین این تعریف ها مربوط به تعریف ارائه شده از سازمان بهداشت جهانی (WHO ) است که بیان می کند : سلامتی یا سلامت روانی به معنای تندرستی جسمانی ، روانی و اجتماعی است و نه صرفا به معنای عدم ابتلا به بیماری یا ناتوانی.

اهمیت سلامت روان در زندگی روزانه :

ممکن است برای بسیاری از شما این سوال پیش آمده باشد که سلامت روان در زندگی روزانه ما چه معنایی دارد ؟ همانطور که در تعریف این مفهوم ذکر شد سلامت روان به معنای دور بودن از بیماری نیست یا به عبارتی هر فردی که از بیماری خاصی رنج نمی برد سالم شناخته نمی شود .

سلامت روان در زندگی روزانه زمانی به خوبی تعبیر می شود که شما دارای روابط سالم و درست اجتماعی با افراد دیگر در زندگی باشید ، مسئولیت های فردی و اجتماعی خود را به خوبی انجام دهید ،از نظر روانی تحت فشار یا مشکل خاصی قرار نگرفته باشید و …

زمانی که شما در زندگی روزانه تان به سلامت روان خود توجه کنید و در راستای افزایش آن تلاش کنید ؛ تعادل بین ابعاد مختلف زندگی شما افزایش پیدا خواهد کرد و به راحتی می توانید زندگی آرام و لذت بخشی را تجربه کنید .

در چنین شرایطی بیماری های بدنی و جسمانی ، بیماری های روانی و .. کمتر به سراغ شما خواهند آمد و زندگی شما در سطح بالایی از سلامت و رفاه قرار خواهد گرفت .

عوامل تاثیر گذار بر روی سلامت روان :

سلامت روان دارای ابعاد بسیار مختلف و متفاوتی است که از جمله این ابعاد می توان به ابعاد فردی و اجتماعی اشاره کرد . هر گونه تغییر ناگهانی یا به وجود آمدن مشکل در این ابعاد باعث می شود تا سلامت روان شما به خظر بیوفتد که در ادامه به تعدادی از این عوامل اشاره خواهیم کرد .

عوامل فردی :

یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار فردی بر روی سلامت روان استرس و اضطراب است . در شرایطی که شما به علت اتفاق افتادن یک موضوع یا حادثه دچار استرس و اضطراب درونی می شوید تا حدی از سلامت روان شما کاسته خواهد شد .

البته لازم به ذکر است که اضطراب در سطح پایین آسیب زا نبوده و برای بقا و ادامه حیات در زندگی بسیار لازم و ضروری است.

یکی دیگر از موارد تاثیر گذار بر روی سلامت روان در بعد فردی ، افسردگی است. داشتن افسردگی در طولانی مدت سطح کیفیت زندگی را تا حد زیادی پایین می آورد و باعث کاهش سلامت روان می شود.

در صورت تجربه چنین احساس هایی می توان به راحتی به یک روان شناس یا روان پزشک مراجعه کرد و از گسترش و شدید شدن آن ها جلوگیری نمود.

عوامل اجتماعی :

عوامل اجتماعی بسیار زیاد و مختلفی هستند که حضور آن ها در جامعه سلامت روان عده ای از افراد را به مخاطره می اندازد و احساس های بدی را به آن ها منتقل می کند . در چنین شرایطی دولت ها وظیفه دارند تا در حد امکان این شرایط را از بین برده و به سلامت روان افراد جامعه اهمیت دهند.

از جمله این شرایط می توان به طرد اجتماعی گروه های خاص نژادی یا جنسیتی ، شرایط شغلی استرس زا ، سبک زندگی ناسالم افراد یک جامعه ، از بین بردن حقوق انسانی و زیر پا گذاشتن حقوق بین الملل و .. اشاره نمود.

راهکار های مناسب در جهت ارتقای سلامت روان در جوامع :

اهمیت موضوع سلامت روان در دنیای امروز آن چنان زیاد و حیاتی بوده است که سازمان بهداشت جهانی در سال 2013 یک برنامه همه جانبه و همه گیر برای افزایش سلامت روان در کشور های دنیا برنامه ریزی کرده است.

در این برنامه ریزی علاوه بر تاکید بر اهمیت تلاش های فردی افراد و انجمن های مردمی در راستای بهبود شرایط زندگی مردم به سیاست های کلی و کلان کشور ها و دولت ها نیز اشاره شده است که از جمله این سیاست های کلی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • توجه دولت ها به اهمیت سلامت روان در جامعه
  • تهیه خدمات جامع ، یکپارچه و مسئولانه سلامت روان و مراقبت اجتماعی در شرایط جامعه
  • اجرای راهبرد هایی برای ارتقا و پیشگیری در سلامت روان
  • تقویت نظام اطلاعاتی ، شواهد و مطالعات سلامت روان

انجام ساسیت های یاد شده با هدف دستیابی به ارتقای سلامت روان ، پیشگیری از اختلالات روانی ، تسهیل در بهبود اختلالات ، ارتقای حقوق انسانی افراد مبتلا به اختلالات روانی و جلوگیری از مرگ و میر ناشی از اختلالات روانی بوده است .

کلام پایانی :

سلامت روان یکی از مولفه های بسیار مهم و قابل توجه در دنیای امروز به شمار می رود تا حدی که سازمان بهداشت جهانی اقداماتی در رابطه با افزایش این مولفه در جوامع مختلف انجام داده و سیاست های مختلفی را اجرا نموده است.

سلامت روان دارای ابعاد مختلف فردی و اجتماعی است و به همین علت علاوه بر فرد ، جامعه نیز برای دستیابی به سلامت روان افراد باید در تلاش باشد.

در تعریف سلامت روان بیان می شود که منظور از سلامت روان تنها دور بودن از بیماری یا ناتونی خاصی نیست بلکه سلامت روان یک امر نسبی است که در صورت متعادل بودن تمام جنبه های زندگی مانند جسمانی ،روانی ، اجتماعی ، فرهنگی و .. ممکن می شود.