عوامل موثر بر سلامت روان رو بشناسیم

عوامل موثر بر سلامت روان

سلامت روان بر نحوه تفکر، احساس و عمل ما تأثیر دارد و شامل رفاه عاطفی، روانی و اجتماعی ما می‌شود. همچنین به تعیین نحوه مدیریت استرس، ارتباط با دیگران و انتخاب کمک می‌کند. سلامت روان در هر مرحله از زندگی از کودکی و نوجوانی تا بزرگسالی مهم است. مشکلات سلامت روان شایع هستند اما کمک به آن هم در دسترس است. در طول زندگی، اگر مشکلات سلامت روانی را تجربه کنید، ممکن است بر تفکر، خلق و خو و رفتار شما تأثیر بگذارد. افراد مبتلا به مشکلات روانی می‌توانند بهتر شوند و بسیاری از آنها به طور کامل بهبود می‌یابند. در ادامه این مطلب به توضیحات جامع‌تری از عوامل موثر بر سلامت روان را خواهیم پرداخت.

علائم هشدار دهنده اولیه

تجربه یک یا چند مورد از احساسات یا رفتارهای زیر می‌تواند یک علامت هشدار اولیه از یک مشکل سلامت روانی باشد :

زیاد یا کم خوردن یا خوابیدن

احساس درماندگی یا ناامیدی

داشتن انرژی کم یا بدون انرژی

داشتن درد و درد غیر قابل توضیح

دوری از افراد و فعالیت‌های معمولی

فکر آسیب رساندن به خود یا دیگران

فریاد زدن یا دعوا با خانواده و دوستان

شنیدن صداها یا باور چیزهایی که حقیقت ندارند

سیگار کشیدن، نوشیدن یا مصرف مواد مخدر بیش از حد معمول

داشتن افکار و خاطرات مداوم که نمی‌توانید از ذهن خود خارج شوید

تجربه نوسانات خلقی شدید که باعث ایجاد مشکلات در روابط می‌شود

ناتوانی در انجام وظایف روزانه مانند مراقبت از فرزندان یا رفتن به محل کار یا مدرسه

احساس سردرگمی غیرمعمول، فراموشکار، در حاشیه، عصبانیت، ناراحتی، نگرانی یا ترس

عوامل موثر بر سلامت روان

عوامل زیادی در ایجاد مشکلات سلامت روان نقش دارند، از جمله:

  • تجربیات زندگی، مانند ضربه یا سوء استفاده
  • عوامل بیولوژیکی، مانند ژن ها یا شیمی مغز
  • سابقه خانوادگی مشکلات سلامت روان

همه در زندگی لحظات بدی را تجربه می‌کنند، توانایی کنار آمدن با تجربیات منفی از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است و تا حد زیادی تعیین می‌کند که آیا افراد از زندگی خود لذت می برند یا خیر. سلامت روانی، چیزی بیش از فقدان بیماری روانی است. می‌توان آن را حالتی از سلامت روان دانست که به فرد امکان شکوفایی و لذت کامل از زندگی را می‌دهد. برخی از عوامل مؤثر بر سلامت روانی به شرح زیر است:

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس ارزشی است که برای خودمان قائلیم، تصور مثبت از خود و احساس ارزشمندی. افرادی که عزت نفس و اعتماد به نفس بالایی دارند، عموماً دیدگاه مثبتی دارند و بیشتر اوقات از خود راضی هستند.

جوانان باید تشویق شوند تا ویژگی‌های منحصر به فرد خود را کشف کنند و برای رویارویی با چالش‌ها و ریسک کردن اعتماد  به نفس داشته باشند. جوانانی که به گونه‌ای تربیت شده‌اند که به خود اعتماد داشته باشند، نگرش مثبت بیشتر و زندگی شاد و سازنده‌ای دارند.

احساس دوست داشتن

کودکانی که احساس می‌کنند مورد علاقه، اعتماد و پذیرفته شدن والدین و دیگران هستند، به احتمال زیاد عزت نفس خوبی دارند. آنها همچنین بیشتر احساس راحتی و امنیت می‌کنند و بهتر می‌توانند با دیگران ارتباط داشته باشند و روابط مثبت ایجاد کنند.

فروپاشی یا از دست دادن خانواده

جدایی، طلاق یا از دست دادن والدین یا خواهر و برادر بسیار دردناک است. یافتن راه هایی برای کنار آمدن و سازگاری با تغییرات ناشی از این رویدادها برای همه، به ویژه برای جوانان، حیاتی است. نحوه مدیریت غم و اندوه می‌تواند برای سال‌های آینده بر جوانان تأثیر منفی بگذارد. اگر کودکان با مشکلاتی روبرو هستند، کمک حرفه‌ای توصیه می‌شود.

رفتار دشوار

وقتی مردم ناراضی هستند، ناراحتی خود را درونی می‌کنند یا عمل می‌کنند. حالت دوم معمولاً به عنوان رفتار بد یا دشوار ظاهر می‌شود، مانند استفاده از زبان توهین آمیز، پرخاشگر یا خشونت آمیز، آسیب رساندن به اموال، دزدی، دروغ گفتن، امتناع از انجام درخواست‌ها یا انتظارات در مدرسه یا خانه، یا نشان دادن سایر اعمال نامناسب. اگر چنین رفتاری جدی و مداوم باشد، فرد و خانواده‌اش ممکن است به کمک حرفه‌ای نیاز داشته باشند.

بیماری های جسمی

بیماری‌ها، جراحات و سایر مشکلات جسمی اغلب به سلامت روانی ضعیف و گاهی اوقات بیماری روانی کمک می‌کنند. برخی از علل فیزیکی (مانند تروما هنگام تولد، آسیب مغزی یا سوء مصرف مواد) می‌توانند مستقیماً بر شیمی مغز تأثیر بگذارند و به بیماری روانی کمک کنند. معمولاً، سلامت جسمانی ضعیف می‌تواند بر عزت نفس و توانایی افراد برای رسیدن به اهدافشان تأثیر بگذارد، که منجر به ناراحتی یا حتی افسردگی می‌شود. در چنین مواردی، دریافت بهترین درمان ممکن برای مشکل جسمی و پیامدهای روانی ناشی از آن، کلید بهبودی بهینه برای سلامت روان است.

سو استفاده کردن

سلامت روان کودکان آزاردیده، خطر بزرگی است. کودکان آزار دیده بیشتر در دوران کودکی و بزرگسالی دچار اختلالات روانی یا بیماری روانی می شوند.

آزار ممکن است فیزیکی، جنسی، روانی یا کلامی باشد. ممکن است همیشه آشکار یا به راحتی قابل تشخیص نباشد. صرف نظر از شکل آن، سوء استفاده قابل تحمل نیست. کودکان باید از سوء استفاده محافظت شوند و به آنها کمک شود تا بر اثرات منفی آن غلبه کنند. بدرفتاری می‌تواند باعث احساس عزت نفس پایین، عدم اعتماد به نفس، افسردگی، انزوا و خشم شود؛ همه این احساسات شانس کودک برای داشتن یک زندگی شاد را مختل می‌کنند.

اعتماد به دیگران و احساس امنیت و مراقبت از مؤلفه‌های کلیدی برای بهبودی از سوء استفاده است. تعداد کمی از کودکان قادر به بهبودی خود به خود هستند. پشتیبانی بسیار مهم است و گاهی اوقات به مشاوره حرفه‌ای نیاز است. اگر سوء استفاده زودهنگام کشف شود، شانس بازگشت کودک به وضعیت ذهنی سالم و اجتناب از اختلالات روانی جدی بسیار افزایش می‌یابد.

سخن پایانی :

مواردی که در این مطلب مطرح شد تنها تعدادی از عواملی هستند که می‌توانند بر سلامت روان کودکان تأثیر بگذارند و در بیماری روانی نقش داشته باشند. ، موضوعات مشترکی وجود دارد که افراد حول آن به دنبال حمایت برای بهبود سلامت، رفاه و مشارکت در زندگی خود هستند، مثل :

به حداکثر رساندن استقلال در خانه، از جمله قراردادهای اجاره، امور مالی و مراقبت شخصی

حضور در فعالیت های اجتماعی، ارتباط با منابع محلی و امتحان چیزهای جدید

ایجاد و حفظ روابط با خانواده، دوستان و سایر شبکه ها

لذت بردن از تحصیل، اشتغال یا کار داوطلبانه

خرید و پختن غذاهای سالم با بودجه مناسب

مدیریت برنامه های دارویی و درمانی

به این مورد آگاه باشید که چالش‌های سلامت روان زندگی را در کشورها تحت تأثیر قرار داده است، اما تجربه هر فرد ممکن است کاملا متفاوت از هم باشد.