مدیتیشن و آلزایمر

بیماری آلزایمر امروزه تبدیل به یکی از بیماری های رایج در بین افراد سال خورده شده و میزان شدت آن به حدی در حال افزایش است که میانگین سنی آلزایمر هر ساله در حال کاهش است. این بیماری در سنین معمولا پیری بیشتر خود را نشان می دهد. به طوری که افزایش سن با تحلیل رفتن توانایی های ذهنی افراد و در نتیجه افزایش احتمال ابتلا به آلزایمر رابطه مستقیم دارد. در این مطلب درباره آلزایمر و رابطه آن با مدیتیشن برای شما خواهیم گفت و شما نیز برای آگاهی بیشتر در این رابطه می توانید با سایت مایندر همراه باشید.

آلزایمر چیست ؟

بیماری فراموشی یا همان آلزایمر به اختلالی در عملکرد مغز گفته می شود که در آن شاهد تحلیل تدریجی عملکرد ذهن افراد هستیم. کاهش حافظه به میزان بسیار کم امری طبیعی است که ممکن است به دلیل کهولت سن رخ دهد اما گاهی اختلال مربوط به آلزایمر ممکن است تا حدی پیشرفت کند که حتی انجام اعمال حیاتی بدن را نیز دچار مشکل کرده و جان فرد را به خطر بیندازد.

نگاهی به آمار های بدست آمده نشان می دهد که یک هشتم افرادی که دارای 65 سال سن می باشند یا سنی بیشتر از این را دارند از حالت مخرب زوال عقل رنج می برند.

به همین دلیل است که در ادامه و این مطلب می خواهیم به عواملی که در کاهش یا کنترل اختلال آلزایمر می تواند کمک کننده باشد اشاره کنیم.

راهکار های مناسب برای تقویت مغز و جلوگیری از الزایمر

در طول زمان مغز ما چنین می کند که کارهای خود را به صورت خودکار و در واقع نوعی عادت درآورد. هنگامی که ما به این مرحله برسیم مغز دیگر هیچ خلاقیت و کنجکاوی و نوآوری دیگری  در ذهنمان وجود ندارد و در طول زمان ممکن است باعث ایجاد حالت هایی از کاهش تمرکز و حافظه و آلزایمر شود.

در دامه به راه حل هایی اشاره خواهیم کرد که برای جلوگیری و کاهش میزان آلزایمر در افراد نقش اساسی و خیلی مهم دارند.

مدیتیشن :

مدیتیشن یکی از راهکارها و راه حل هایی است که در تحقیقات گوناگون اثر مثبت خود را به خوبی نشان داده است. با استفاده از مدیتیشن علاوه بر این که حالت هایی از آرامش را تجربه کرده و دغدغه های روزانه را به کناری می گذارد؛ ذهن را نیز تمرین می دهد.

زمانی که ما مدیتیشن را به صورت روزانه انجام دهیم ، شرایطی را برای مغز خود فراهم خواهیم آورد که در آن مغز درگیر فعالیت هایی تازه و جدید می شود و در نتیجه کهولت و پیری سلول های مغزی کاهش می یابد.

مصرف غذای مناسب :

مصرف دسته ای از غذا ها که دارای چربی های سالم هستند باعث می شود تا به طور کلی مغز و سلول های آن سالم تر مانده و عمر بیشتری داشته باشند.

از جمله انواع این غذا ها می توان به امگا 3 ، مغزیجاتی مانند گردو ، دانه هایی چون تخم کتان و زیتون اشاره کرد.

انجام بازی فکری :

هر چه ما بتوانیم در طول روز مغز خودمان را با چالش های بیشتری روبرو کنیم نتایج بهتری را نیز مشاهده خواهیم کرد. سودوگو ، جدول ها و بازی های فکری ، می توانند سرعت عملکرد مغز و حافظه ما را تقویت کنند. این بازی ها مبتنی بر منطق ريال مهارت های کلامی ، ریاضی و غیره هستند.

انجام این بازی ها به صورت روزانه حتی برای مدت زمان بسیار کم فواید بی شماری را برای مغز و ذهن ما به وجود خواهند آورد.

تعریف خاطرات مربوط به گذشته :

مغز انسان مانند یک صندوقچه است که هرچقدر ما با میزان بیشتری به آن سر بزنیم و آن را مرتب کنیم سالم تر خواهند ماند. فرآیندی که ما تلاش کنیم خاطرات گذشته را یادآوری کرده و آن ها را با جزئیات برای دیگران تعریف کنیم یکی از راهکار های بسیار مناسب و عالی در تقویت حافظه است.

به عبارتی می توان گفت که طبق آزمایش هایی که در این رابطه انجام شده است بیان خاطرات گذشته باعث تقویت مسیر های عصبی آن خاطرات در مغز می شوند.

ورزش کردن :

انجام تمرین های ورزشی باعث می شوند تا مغز مجبور به یادگیری فعالیت های جدید تر شود و به همین سبب توانایی یادگیری در مغز و ذهن بالاتر رفته و احتمال ابتلا به آلزایمر از نوع وخیم و خطرناک آن کاهش یابد. مهارت هایی چون هماهنگی عضلات ، تخمین فاصله ، تعادل و غیره اهمیت خیلی زیادی دارند.

مطالعه کتاب :

اگر شما فردی هستید که در طول روز هیچ زمانی را برای خواندن و مطالعه کتاب اختصاص نمی دهید بهتر است هر چه زودتر زمانی را هرچند کم برای مطالعه کردن اتخاب کنید و اگر شما فردی هستید که هر روز کتاب می خوانید بهتر است تنوع در نوع کتاب های مورد مطالعه خودتان را بالاتر ببرید.

ایجاد تغییر در زندگی :

ایجاد کردن تغییرات مختلف و گوناگون هرچند کوتاه و کوچک باشد فواید بسیار زیادی را می تواند به وجود آورد. با استفاده از تغییراتی چون تغییردادن مسیر های عبور و مرور ، استفاده از دست مخالف برای باز کردن درب ، ایجاد تغییرات کوچک در سبک پوشش و غیره می توانید حافظه خود را به میزان خیلی زیادی تقویت کنید.

کلام پایانی :

آلزایمر یکی از اختلال هایی است که امروزه در بین افراد جامعه بسیار شایع شده و به سبب این اختلال مشکلات متعددی ممکن است به وجود بیاید.

رعایت تها چند راهکار کوچک و ساده می تواند به کنترل و جلوگیری از ابتلا به این اختلال و بیماری کمک کند . از جمله این راهکار ها و راه حل ها می توان به انجام مدیتیشن به صورت روزانه ، انجام بازی های فکری ، ایجاد تغییر در زندگی روزانه ، ورزش کردن ، مصرف غذا های سالم و مناسب و غیره اشاره نمود.