مدیتیشن و احساس خواب رفتن

احساس خواب آلودگی و یا حتی خواب رفتن در حین مدیتیشن، یک موضوع طبیعی است؛ مخصوصا اگر هنوز اول راه باشید! این یک مشکل شایع است که حتی ممکن است بعد ها برایتان اتفاق بیافتد.اما نگران نباشید، با 12 راهکاری که در این مقاله گفته می‌شود به راحتی می‌توانید خودتان را بیدار و هوشیار نگه دارید.

  1. ثابت قدم باشید!

همیشه این موضوع را در نظر داشته باشید که مدیتیشن باید به مرور زمان تبدیل به سبک و روتین شما تبدیل شود تا اثر آن را ببینید، چرا که سازگار شدن ذهن و بدن با مدیتیشن، امری زمان بر است و همین دقیقا کلیدی برای بیدار و هوشیار ماندن شماست.

اگر در بیشتر روزها، تنها زمانی که چشم هایتان را می بندید خوابیدن است ، بدن شما به آن عادت کرده است و این بدان معناست که وقتی چشمان خود را برای مدیتیشن می بندید ، بدن تصور می کند که شما می خواهید بخوابید.

اختصاص دادن وقت برای مدیتیشن هر روز، به بدن و ذهن شما می آموزد که انتظار دارید هر روز در یک نقطه بنشینید ، چشمان خود را ببندید و مراقبه کنید – و در نهایت بیدار باشید.

مطمئناً ، شاید روزی را نتوانید سر ساعت همیشگی و یا حتی هیچ زمانی را مدیتیشن کنید اما با مدیتیشن بیشتر و دائم روزانه ، به بدن و ذهن خود کمک می کنید تا درک کند که این مسئله برای شما مهم است و شما در این زمان انتظار هوشیاری را دارید و نه خواب!

  1. فضای مدیتیشن خود را تغییر دهید

اگر در اتاق خواب خود، مخصوصا روی تخت خواب خود مدیتیشن می‌کنید، خواب رفتن برای شما راحت تر است. در اصل، بسیاری از ما آن فضا را انتخاب می کنیم زیرا به محض اینکه از خواب بیدار می شویم یا درست قبل از خواب مدیتیشن می کنیم ، این امر به خواب رفتن نیز کمک می کند.

اگر در اتاق خواب خود مدیتیشن می کنید ، سعی کنید به اتاق دیگری از خانه بروید که با خواب ارتباط برقرار نمی کنید – به عنوان مثال اتاق نشیمن یا ایوان. از آنجا که می توانید در هر جایی مدیتیشن کنید ،یادتان باشد می توانید محیط مدیتیشن خود را به هر کجا منتقل کنید.

  1. استرس خود را مدیریت کنید

استرس و اضطراب هر دو در خواب اختلال ایجاد می کنند. اگر خواب خوبی نداشته باشد ، مطمئناً هر وقت چشم خود را بیش از چند ثانیه ببندید ، به خواب می روید.

مدیریت استرس به این معنی است که حدی از استرس را کاهش می دهید و با استرس باقی مانده کنار می‌آیید. همچنین می‌توانید به دنبال آن، اضطراب را- که پایدارتر و ناآگاهانه تر است- کاهش دهید. همه این‌ها کیفیت و کمیت خواب شما را بهبود می بخشد. خواب بیشتر و بهتر، احساس آرامش و انرژی را در شما ایجاد می کند.

با این کار بیدار ماندن هنگام مدیتیشن بسیار راحت تر می شود. طبیعتاً مدیتیشن، اولین پیشنهاد ما برای کاهش استرس است. اما همچنین می توانید تغییرات دیگری مانند ورزش ، پایان دادن به روابط سمی یا ناخوشایند ، تغییر شغل یا پرداخت بدهی را اعمال کنید. به منبع (های) استرس خود نگاه کنید و ببینید چه کاری می تواند در مورد آن انجام شود.

  1. چشمان خود را باز کنید

بیشتر اوقات ، به شما آموزش داده می شود که چشمان خود را در مدیتیشن ببندید. و برای بیشتر ما ، بهترین روش برای مدیتیشن است. این باعث منحرف کردن حواس پرتی های بیرونی می شود ، همچنین به افرادی که نزدیک ما شوند می‌فهماند که ما در انجام مدیتیشن هستیم و نمی‌خواهیم کسی مزاحم ما بشود.

اما وقتی در حین مدیتیشن مدام به خواب می روید ، بستن چشم ها بهترین ایده نیست. بنابراین در عوض ، چشمان خود را باز کنید. نیازی نیست که مانند یک شخصیت کارتونی خسته ، آنها را با خلال دندان باز کنید. کافی است آنها را به اندازه کافی باز کنید تا چیزی را در مقابل خود ببینید. آنچه که “نگاه نرم” نامیده می شود را حفظ کنید. نگاه سخت همان تمرکز شدید است ، مانند زمانی که می خواهید مطالعه کنید . نگاه نرم در اصل آرام تر ، آزادتر و فراگیرتر است.

به عنوان مثال ، شما ممکن است انتخاب کنید نگاه خود را به یک شمع مقابل خود متمرکز کنید. نگاه نرم به شما امکان می دهد به غیر از شمع ، مانند یک قاب عکس یا گربه ای که می خوابد ، محیط اطراف خود را نیز بگیرید و شما لزوماً تمام جزئیات شمع ، قاب یا گربه را در نظر نمی گیرید.

  1. حالت بدنی خود را در حین مدیتیشن بررسی کنید

هنگام خواب ، بدن شما بسیار آرام می شود. وقتی مدیتیشن می کنید ، اغلب به شما آموزش می دهند که آرام باشید. هرچه در خواب آرام تر باشید ، خواب بهتری خواهید داشت. با این حال ، در مدیتیشن هم می توانید بیش از حد آرام شوید.

هنگام مدیتیشن باید بدن راحت باشد. در حالت ایده‌آل، شما با ستون فقرات صاف، اما آرام نشسته‌اید. و اگر سرتان خمیده شود، شما بیش از حد آرام می‌شوید (و این حتی ممکن است به کمر شما آسیب بزند!). اگر شما روی مبل نشسته یا تکیه بر بالش بزنید، شما بیش از حد آرام می‌شوید. اگر روی کاناپه دراز بکشید، باز هم بیش از حد آرام می‌شوید و تمام این آرام بودن های بیش از حد باعث خواب رفتن شما می‌شود. پس در مدیتیشن، اگر نشسته‌اید، سعی کنید  به صورت صاف و کشیده بنشینید؛ و اگر دراز می‌کشید و خوابتان می‌برد، باید حالت نشسته را امتحان کنید.

  1. زمان اوج خود را پیدا کنید.

شاید اصطلاحاتی مثل جغد شب یا فرد سحرخیز را شنیده باشید که برای توصیف افرادی به کار می‌رود که در زمان های خاصی از روز، بهترین و بیشترین بازدهی را دارند. اگر زمان اوج خودتان را نمی‌دانید؛ چند روز وضعیت عملکرد خودتان را زیر نظر بگیرید تا ببینید بیشترین سطح انرژی را در کدام بخش از روز دارید.

در اصل باید دنبال زمانی از روز باشید که بیشترین احساس هوشیاری، بیداری و بهره‌وری را دارید. این همان زمان ایده‌آل برای مدیتیشن شما هم می‌تواند باشد چون احتمال احساس خواب‌آلودگی برای شما بسیار کم است.

  1. مدیتیشن قدم زدن را امتحان کنید.

یک مدیتیشنی که با تحرک همراه باشد به شما و ذهن شما کمک می‌کند تا به هنگام تمرکز و مدیتیشن، بیدار باشد. حرکت می تواند خستگی را که بدن شما با مدیتیشن همراه دارد ، برطرف کند.

می توانید قبل از انجام مدیتیشن ، یک پیاده روی آرام در خانه یا بیرون از خانه داشته باشید. اگر پیاده روی را دوست ندارید، کمی قبل از شروع مدیتیشن، کمی ورزش و نرمش را امتحان کنید تا سطح انرژی بدنی خود را بالا ببرید.

  1. فضای خود را روشن نگه دارید.

این مورد به ویژه برای کسانی است که مدیتیشن را، به عنوان اولین کار بعد از بیدار شدن یا درست قبل از خواب انجام می‌دهند، دوست دارند نور را در حالت پایینی داشته باشند و همین موجب خواب رفتن می‌شود.

سعی کنید چراغ‌های بیشتری را روشن کنید، پرده‌ها یا کرکره‌ها را باز کنید تا نور خورشید را داشته باشید، یا حتی اگر می‌توانید بیرون بروید. با داشتن نور بیشتر، به مغز خود علامت می‌دهید که این زمانی برای خوابیدن نیست حتی اگر چشم شما در حال حاضر بسته باشد.

  1. محیط گرم و نرم خودت را رها کنید!

همه ما حس خوب استراحت بعد از یک روز طولانی در تختخواب نرم و زیر پتوی گرم را تجربه کردیم و این دقیقا برای یک استراحت و خواب خوب نیاز است اما نه برای مدیتیشن!

در اصل داشتن کمی حس سرما به شما کمک می‌کند تا بیدار باشید و این نکته را هم به شما یادآور می‌کند که داشتن راحتی 100% در مدیتیشن ضروری نیست.

  1. تغذیه مناسب داشته باشید

قرار نیست در اینجا بحث تخصصی از رژیم غذایی سالم داشته باشیم اما می‌دانیم که غذا برای تامین انرژی و بالا نگه داشت سطح هوشیاری نقش مهمی دارد. حتما در طول روز آب کافی بنوشید تا بدن را در حالت هیدراته نگه دارید و قبل از مدیتیشن می‌توانید مقدار مناسبی از یک خوراکی قنددار سالم مثل شیر و خرما و یا میوه ها مصرف کنید.

نکته پایانی

تمام موارد بالا برای افرادی است که مشکلات جدی و اختلالات خواب نداشته باشند و اگر فکر می‌کنید و یا موارد بالا را امتحان کردید و نتیجه‌ای نگرفته‌اید، بهتر است برای سلامت ذهن و بدن خود به متخصص مربوط مثل پزشک و یا روانشناس مراجعه کنید.

روز های خوبی را برای شما آرزومندم