همه چیز درباره مانترا در دنیای مدیتیشن

مانترا به طور سنتی یک صدا ، کلمه یا حتی یک عبارت کوتاه است که اولین بار  به زبان سانسکریت مورد استفاده قرار گرفته و در مدیتیشن نیز کابرد فراوانی دارد. این کلمات به صورت متوالی برای کمک به تمرکز ذهن و بدن ما بر لحظه تکرار می شوند.

از زمان قدیم مانتراها در واقع بیشتر کاربرد مذهبی و مقدس داشته اند و به همین علت نمونه هایی از آن ها را می توان در تمامی ادیان بزرگ و قدیمی جهان یافت. در اسلام ذکر و دعا به نوعی مانتراهای مقدس به شمار می روند.

ما در این مقاله و ادامه مطلب به معرفی بارزترین ویژگی های استفاده از مانترا و اهمیت آن در دنیای مدیتیشن می پردازیم و شما نیز برای آگاهی بیشتر در این باره می توانید با سایت مایندر همراه باشید.

مانترا چیست ؟

مانترا انسان را از دنیای مادی رها و آزاد کرده و او را وارد دنیای عرفانی می کند که در نتیجه این آزادی و رهایی ، روح و ذهن انسان را سبک شده و سبب ایجاد آرامش در او می شود.

همه انسان ها انرژی نهفته ای در درون خود دارند که به علت مشکلات مادی و تنش های روزگار آن انرژی ها را فراموش کرده اند و از یاد برده اند  که نیرویی عظیم در درونشان نهفته است، اما زمانی که مانترا را استفاده می کنید در واقع انرژی آزاد می شود چون کلمه مورد نظر هم دارای قدرت است و هم تمرکز شما را بالا می برد و سبب می شود که برای لحظاتی به چیزهای مادی که در اطرافتان هست فکر نکنید و تمرکز خود را بر روی آن لغت بگذارید.

بسیاری از محققان دریافته اند که استفاده از مانترا می تواند باعث افزایش آگاهی و بهبود تمرکز در انسان شود. از آنجایی استفاده از مانترا به شما کمک می کند تا تمرکز خود را حفظ کنید، می تواند منجر به بهبود نتایج حاصل از مدیتیشن شود.

نمونه هایی از قوی ترین مانتراها :

همانطور که تاکنون ذکر شد مانتراها دارای انواع بسیار مختلفی هستند که استفاده از هرکدام از آن ها می تواند تاثیرات مختلف و متفاوتی را در بدن و بر روی مغز انسان بر جای بگذارد. از قوی ترین انواع مانتراهای مورد استفاده بشر در طول تاریخ می توان به موارد زیر اشاره کرد :

مانترا برای ذهن :

“من بر ترس هایم غلبه می کنم و هر روز قوی تر می شوم.”

“من روز خوبی خواهم داشت ، زیرا این انتخاب من است.”

“من از اشتباه نمی ترسم.”

مانترا برای روح :

“من تسلیم جریان می شوم و به خیر نهایی ایمان دارم.”

“من با باور و اطمینان خاطر صحبت خواهم کرد.”

“تعهد من به خودم شکستنی نیست.”

مانترا برای بدن :

“سلامتی خوب یک تمرین است و من صبر دارم.”

“من به بدن خود گوش می دهم و آنچه را که نیاز دارد به آن می دهم.”

“هر سلول در بدن من زنده و زیبا است.”

فواید استفاده از مانترا :

استفاده از مانترا می تواند تاثیرات بسیار شگرف و فوق العاده ای را بر روی ذهن و بدن و روح ما بر جای بگذارد به همین دلیل در ادامه مطلب به صورت خلاصه به معرفی بارز ترین ویژگی های مثبت این کلمات اشاره خواهیم کرد :

ایجاد آرامش در ذهن و بدن :

حتما لازم نیست که در پایان یک روز پر از خستگی و پیچیدگی بخواهید به دنبال یک راه حل خیلی بزرگ و سخت باشید بلکه فقط می توانید یکی از مانتراهای صوتی را گوش دهید یا در حین انجام مدیتیشن از مانترا استفاده کنید و سپسخواهید دید که چطور این نواهای آرامش بخش با موسیقی همراهشان می توانند شما را وارد دنیای آرامش و ریلکسی کنند، و شما به همین سادگی پایان روزی الهام بخش را تجربه می کنید.

فعال شدن قدرت پراناها و انرژی حیات در بدن :

زمانی که مانترا با دقت و انتخاب درست در سکوت گفته می شود این ویژگی را دارد که عادت ها و رنج های ناخودآگاه انسان را از بین ببرد. مانترا در واقع یک تمرین معنوی است که می تواند پراناها یا حیات و انرژی موجود در بدن را شفا دهد و قدرت آن ها را در اطراف بدن زیاد کند.

رفع استرس و اضطراب در بدن :

همه تنش ها و رنج های انسان از جایی زیاد و زیادتر می شود که نتوانید ذهن خود را از روی مشکلات بر دارید و مدام به آن ها فکر کنید. در هر جایی که قرار دارید افکار مدام به ذهنتان هجوم می آورند و اجازه نمی دهند که شما بر کارهای روزانه و مهم خود مسلط شوید، اما کاری که مانترا می کند این است که در درجه اول شما را وارد آرامش می کند و بعد اجازه می دهد که کنترل مغز و ذهن را بر عهده بگیرید . از این طریق شما می توانید که استرس را در بدن و ذهن خود از بین برده و به جایش تمرکز و آرامش را قرار دهید.

ایجاد تفکر و انرژی مثبت در ذهن :

وقتی شما تمرینات مانترا را ادامه دهید کم کم افکارتان نیز الهی می شوند و ارتعاش های کلام شما به طور کلی مثبت و خوب می شوند، به طوری که هر جمله ای که از دهان شما خارج می شود یک قدم شما را به سمت هدف هایی که دارید نزدیک تر می کند و هدف نهایی شما همان رسیدن به آرامش و سکون در بدن است.

کلام پایانی :

همان طور که اشاره کردیم مانتراها اصواتی هستند که باعث تمرکز حواس می شوند و وقتی شما در حالت مدیتیشن قرار گرفته اید و تمرین تنفسی می کنید و افکار مزاحم شما را رها نمی کنند استفاده از مانترا می تواند یک انتخاب درست و به جا به شمار رود.

مانترا راهی برای پرورش صلح و هماهنگی، قدرت معنوی، شفای بیماری ها و دستیابی به خواسته های دنیوی می باشد.