پاییز و تاثیرات آن بر سلامت روان

هر سال، زمان خداحافظی با تابستان و ملاقات دوباره با پاییز، ما با این حقیقت که دیگر وقت ترک روز‌های گرم و آفتابی فرا رسیده و باید خود را برای باران‌های سیل‌آسا و روز‌های سرد و تاریک که در تضاد کاملی با فصل قبل است آماده کنیم، رو به رو می‌شویم.

بعضی از ما، ناگهان، می‌خواهیم ساعت‌ها گریه کنیم، بعضی از ما خواهان عاشق شدن‌ می‌شویم ‌و بعضی‌هایمان حتی نمی‌توانیم خود را راضی کنیم که از تخت خوابمان خارج شویم!

در این مقاله، ما شاهد توضیحات کاملی از، دلایل به وجود آمدن این احساسات عجیب و راهکار‌هایی که می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم تا به خود کمک کنیم که این دوره عجیب طی شود، هستیم.

برای آن دسته از افرادی که از هوای گرم متنفرند، یا از  عشاق پاییز و همه‌ی چیز‌های مربوط به آن هستند، این تغییرات ناگهانی، قطعا یک اتفاق خوشایند است!

اما برای بسیاری از مردم، این انتقال بین فصول،به از بین رفتن آرامش منجر شده و درواقع بسیار هم ناراحت کننده است!

ناراحتی در مورد فرا رسیدن پاییز و احساسات ناخوشایند مرموز همراه آن، از پر تکرار ترین بحث‌های روزهای اولیه سومین فصل سال به حساب می‌آید که زمزمه‌های مربوط به آن، همه جا به گوش می‌رسد، از مکالمه همکاران در آشپزخانه محل کار گرفته تا بحث دوستان در دانشگاه!

همه، درباره همان حس ناخوشایندی که بارها و بارها خودش را به اشکال مختلفی نشان داده و باعث شده که افراد علائم جدیدی مثل خلق و خوی ضعیف، خستگی، اضطراب و … را تجربه کنند، صحبت می‌کنند

خب، چرا تغییر فصول این قدرت را دارد که ما را تا این حد از حالت عادی خارج کند؟

به گفته نویت شچتر، درمانگر CBT و بنیانگذار پلتفرم کوچینگ Conscious and Calm، این خارج شدن از حالت عادی و تجربه‌ی احساسات عجیب، به عوامل متعددی بستگی دارد، که اولین آنها طرز فکر ما در مورد فصول است.

اکثر ما تمایل داریم که تابستان را، فصلی سرگرم کننده و پر از شادابی و نشاط ببینیم در حالی که تصویر اولیه‌ای که از پاییز در ذهنمان داریم، فصلی تاریک و آرام تر از فصول دیگر است.

شچتر همچنین توضیح می دهد که، اگرچه این دیدگاه درباره‌ی همه اعضای یک جامعه صدق نمی‌کند اما این‌ها باورهای اساسی‌ و ناخودآگاه ما هستند که می توانند بر احساس ما در هنگام عبور بین این دو فصل اثر بگذارند.

او توضیح می‌دهد: «اگر انتقال از تابستان به پاییز باعث شده است که احساس بی‌حوصلگی یا بی‌حالی داشته باشید، ممکن است به این دلیل باشد که توجه شما به سمتی که نباید، یعنی نکات منفی فصل جدید،  متمرکز شده»”

همچنین، اگر تغییر فصل برای شما، یک یادآوری از تمام چیزهایی است که فرصت انجام آنها را نداشتید، یا در شما یک جور احساس گناه که چرا قبل از پاییز “بهترین استفاده را از تابستان” نکردید، را به وجود می‌آورد، قابل درک است که ممکن است احساس پشیمانی و در نتیجه اضطراب فصلی را تجربه کنید.

سرما، یک عامل دیگر برای فرار از پاییز!

برای افرادی که از هوای سرد متنفرند، یا سرما، بیماری‌هایشان(مثل سینوزیت) را تحریک می‌کند،عبور از فصل گرما و تجربه‌ی دوباره‌ی روز‌های سرد، می‌تواند از عوامل به وجود آمدن احساسات ناخوشایند برای آن‌ها در پاییز باشد.

با تغییر فصل احساس ضعف یا بی‌حالی دارید؟خب این هم یک دلیل احتمالیِ دیگر!

هر چه از تابستان به سما پاییز می‌رویم،روزها کوتاه‌تر و تاریکی‌ها طولانی‌تر می‌شوند، این یعنی، زمان آن رسیده که دوباره به کم‌تر داشتنِ خورشید، عادت کنیم.

یکی از مهم ترین دلایل احساس ضعف یا بی‌حالی ما، ممکن است کمبود نور خورشید در فصول ‌سرد‌تر باشد.

کمتر شدن نور خورشید، می‌تواند بر بهم خوردن توازن تولیدِ سروتونین و ملاتونین در برخی افراد اثر بگذارد، و این موضوع، باعث به وجود آمدن مشکلات خواب و تغییر خلق و خو می‌شود.

یکی دیگر از دلایلی که باعث به وجود آمدن  اضطراب پاییزی در ما می‌شود، ترس از مبتلا شدن به بیماری‌های فصلی‌‌است.

ناخودآگاه ما می‌داند که در طی سال‌هایی که زندگی کردیم، اکثر مواقع با تغییر فصل به بیماری(هرچند سطحی)دچار شده‌ایم و این موضوع، اضطراب سلامتی در ما را تشدید می‌کند.

پس دور از ذهن نیست اگر این مورد را هم بخشی از عوامل اضطراب‌آور پاییز بدانیم.

حالا که عوامل و علائم به وجود آمدن احساسات ناخوشایند در پاییز را بررسی کردیم، یک قدم به جلو رفته‌ایم، چرا که تشخیص اینکه چه چیزی باعث ناراحتی ما می‌شود ممکن است کمک زیادی به ایجاد احساس بهتر بکند.

اما با این حال، پیدا کردن علت به تنهایی کافی نیست

در این بخش از مقاله

می‌خواهیم به چند راهکار برای اینکه از این فصل زیبا لذت ببریم اشاره کنیم

توصیه می‌کنیم که این چند  تکنیک ساده را امتحان کنید:

جادوی لحظه‌ی حال را از دست ندهید!

اگر متوجه شده اید که از تغییر فصول می ترسید و

افکار شما به حالتی آزاردهنده شروع به پیش‌بینی روزها و ماه های آینده کرده‌اند، ممکن است مفیدترین راهکار برای شما این باشد که توجه خودتان را به لحظه بازگردانید.

زندگی در لحظه حال، و تمرکز بر آنچه در اینجا و اکنون اتفاق می‌افتد می‌تواند به شما کمک کند آرام‌تر و مستحکم‌تر شوید.

آینده چه بخواهیم و چه نخواهیم اتفاق خواهد افتاد و تمرکز بر زمان حال می تواند پادزهری عالی برای آن باشد.

افکار را به چالش بکشید! 

به چالش کشیدن نظرتان نسبت به پاییز می تواند به شما کمک کند تا کمتر احساس اضطراب کنید.

او می‌گوید: «برداشتن تمرکز از روی چیزهایی که نسبت به آن‌ها احساس نگرانی می‌کنید، و تمرکز بر روی مزایای فصل جدید می‌تواند به شما چشم‌انداز جدیدی از پاییز بدهد و این کار به همه ابعاد روان شما کمک می‌کند

هر فصل، زیبایی‌های مخصوص به خودش را دارد!

درست است که در پاییز روزها کوتاه‌ترند، اما میتوانیم روی این تمرکز کنیم که چگونه از شب‌های طولانی‌تر بهترین استفاده را بکنیم!

می‌توانید اتاق نشیمنتان را دنج کنید، یک چای داغ بریزید، کنار شومینه بنشینید و با یک دوست ساعت‌ها  درباره‌ی دستور پخت سوپ جدیدش صحبت کنید!

همچنین کارهایی مثل ملاقات‌های ماهانه با یک دوست خوب در کافه‌‌ای دنج و گرم، قدم زدن با یک چتر زیبا زیر باران، خریدن یک رمان جدید یا شروع یک سریال کمدی، شاید همه چیز را حل نکند اما این اطمینان را ایجاد می‌کند که برای رویارویی با هر چالشی که در پاییز امسال در حال درگیری با آن هستیم، مجهزتر شویم.

قدم بعدی، خانه خارج شوید!

حتی اگر انجام این کار سخت به نظر برسد، مطمئن شوید که زمانی را در خارج از منزل و در طبیعت می گذرانید.

مثلا انجام برخی ورزش های سبک مثل یوگا در طبیعت، یا تمرینات ذهن آگاهی مثل مدیتیشن، بیرون رفتن از خانه برای خرید لوازم اولیه‌ی یک غذای خوشمزه زمینه‌ساز یک پاییز خوب و سالم باشد

درنهایت، ما همیشه نمی‌توانیم آنچه را که در اطرافمان می‌گذرد کنترل کنیم، اما می‌توانیم نحوه حمایت کردن از خودمان در زمان‌های چالش‌برانگیز زندگی را یاد بگیریم!

اگر رسیدن پاییز یک چشم انداز دلهره آور برای شماست و باعث نگرانی‌شما شده، بدانید که شما تنها نیستید!

اما همانطور که گفته شد، کارهایی وجود دارد که می توانیم آن‌هارا انجام دهیم تا خودمان و اطرافیانمان احساس بهتری داشته باشیم، حتی اگر خیلی کوچک باشند

امیدواریم که امسال، دیدگاه شما را عوض شدن فصل تغییر کند، پاییز خوبی داشته باشید :)

منابع:

https://www.stylist.co.uk/tag/mental-health