چرا خودباوری داشته باشیم ؟

بسیاری از ما نمی دانیم که خودباوری دقیقا چه نقشی در زندگیمان ایفا می کند یا اصلا برای چه نیاز به خودباوری داریم؟ خودباوری یکی از اساسی ترین و مهم ترین ارکانی است که یک انسان برای رسیدن به موفقیت واقعی به آن نیاز و احتیاج دارد. اهمیت این موضوع به حدی است که می تواند به افراد کمک کند تا احساس های بهتر و کامل تری را در زندگی خود تجربه کنند . به همین دلیل است که ما در ادامه مطلب به توضیح این مفهوم و راه های افزایش آن خواهیم پرداخت پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با سایت مایندر همراه باشید.

خودباوری چیست ؟

خودباوری به معنی این است که شخص به توانمندی هایی که دارد باور و ایمان داشته باشد. زمانی که شخصی در مورد خودش فکر می کند که توانایی غلبه کردن بر مشکلات و معضلات زندگی را دارد به گونه ای دارای خودباوری است.

خودباوری فقط محدود و منحصر به احساس و تفکر فرد نسبت به خود نیست بلکه مفهوم خودباوری در ذهن افراد موجب ایجاد انگیزه ای خواهد شد که به آن ها کمک خواهد کرد تا به اهداف خود با رضایت بیشتری دسترسی داشته باشند.

برخلاف تصور عموم افراد خودباوری تنها شامل توجه به خود نیست بلکه از بخش های بسیار مختلفی تشکیل می شود که از جمله این بخش ها می توان به عملگرایی ، مهارت های شناختی ، نگرش های فردی و توانایی ها اشاره کرد.

اهمیت خودباوری :

آبراهام مازلو یکی از مهم ترین و بزرگ ترین روان شناسان رویکرد انسان گرایی است که تحقیقات گسترده ای را در رابطه با شخصیت افراد انجام داده است. در یکی از مهم ترین نظریه های مازلو که به شهرت زیادی نیز برای او انجامید مفاهیم بسیار جالبی را می توان مورد بررسی قرار داد.

مازلو به یک هرم به عنوان سلسله مراتب نیاز های انسان اشاره کرده است که در آن خودباوری یک گام قبل از خودشکوفایی است که هدف غایی ونهایی هر انسان به شمار می آید.

از نظر دیدگاه مازلو کسی که می خواهد به خود شکوفایی برسد باید ابتدا از مسیر احترام به خود بگذرد ، کسی که خودش را دوست داشته باشد ، به خودش احترام بگذارد و توانمندی های خود را قبول داشته و از آن ها نگذرد به راحتی می تواند به خودشکوفایی دست پیدا کند.

در این دیدگاه چنین بیان می شود که سه مرحله نخست که شامل نیاز های اولیه ، نیاز به امنیت و نیاز به عشق و محبت است مبتنی بر کمبود های موجود در زندگی بشر است و نیازهای بعدی که شامل نیاز به رشد و پیشرفت است با کمک خودباوری امکان پذیر می باشد.

مزایای خود باوری :

خودباوری دارای مزیت های بسیار مختلفی است که در ادامه به صورت خلاصه به هرکدام از این مزیت ها اشاره خواهیم کرد :

1.از زندگی کردن لذت می برند:

زمانی که فردی احساس کند که خودش به تنهایی برای رسیدن به موفقیت و ساختن یک زندگی زیبا و منحصر به فرد کافی است ، از زندگی کردن لذت بیشتری می برد و با علاقه بالاتری وارد میدان عمل می شود . این افراد انگیزه بسیار بالاتری برای رسیدن به موفقیت در خود می بینند.

  1. احساس تعهد بالاتری را تجربه می کنند :

کسی که به توانمندی ها و استعاداد هایی که خداوند در وجود او قرار داده ، ایمان داشته باشد ، اعتقاد دارد که می تواند از پس هر مشکلی بربیاید و مسائلی که در زندگی پیش روی او قرار می گیرد را یکی پس از دیگری حل و فصب کند.

فردی که باوری این چنینی دارد هرگز در زندگی ناامید نمی شود و تا آن چنان تلاش می کند تا هدف بزرگی را برای خود در زندگی تعیین کند.

3.از مشکلات در زندگی فرار نمی کنند :

افرادی که خودباوری بالایی را در رابطه با خود و در زندگی دارند؛ زمانی که اتفاق های ناگواری را تجربه می کنند به راحتی از آن ها فرار نکرده بلکه به دنبال راهکار هایی می گردند که با استفاده از این راهکار ها بتوانند مشکلات و معضلات زندگی خود را برطرف کنند.

مدیتیشن و خودباوری :

مدیتیشن از جمله تکنیک ها و راهکار هایی به شمار می رود که در اثر تمرین و استمرار موجب بالا رفتن خودباوری در افراد می شود.

زمانی که ما ویژگی های مثبت و منفی خود را به خوبی بشناسیم و از آن ها آگاه باشیم و به گونه ای خودشناختی دست پیدا کرده باشیم از خودباوری بالاتر وکامل تری برخوردار خواهیم بود.

به همین دلیل است که بسیاری از محققان در حوزه روان شناسی شخصیت و خود به لزوم استفاده از مدیتیشن در زندگی روزانه حتی به میزان کوتاه تا این حد تاکید کرده اند.

مایندر :

مایندر اولین اپلیکیشن صوتی مدیتیشن به زبان فارسی است که افراد می توانند با خریداری اشتراک های مختلف آن از دوره های مختلف و گوناگون استفاده کنند.

با استفاده از دوره های مربوط به خودباوری و عزت نفس شما می توانید آرامش خاطر بسیار بالایی را در زندگی تجربه کنید و انرژی مثبت بسیاری را به خود منتقل کنید.

کلام پایانی :

خودباوری یکی از مهم ترین فاکتور های شخصیتی هر انسانی به شمار می رود که آگاهی و تقویت آن باعث بالا رفتن میزان قابل توجهی از کیفیت زندگی افراد می شود. خودباوری تاثیرات بسیار مختلف و متفاوتی را در زندگی ما بر جای می گذارد که این تاثیرات شامل افزایش لذت در زندگی ، بالا رفتن تعهد در زندگی و مقاومت در برابر مشکلات می شود .

یکی از بهترین راهکار ها برای افزایش و بالا بردن خودباوری استفاده از مدیتیشن است که کمک های بسیار شایانی را به افراد  می کند.