چرا و چگونه عزت نفس داشته باشیم ؟

عزت نفس یکی از مهم ترین بخش های مربوط به زندگی رومزه به شمار می رود . این که ما درباره خودمان به چه شکلی تفکر می کنیم و چه دیدی نسبت به خودمان داریم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای همه‌ی ما زمان‌ها و موقعیت‌هایی پیش می‌آید که اعتماد به نفس‌ خود را از دست می‌دهیم و احساس خوبی نسبت به خودمان نداریم. اما هنگامی که عزت نفس پایین، به یک مسئله‌ی بلندمدت تبدیل می‌شود، می‌تواند آثار مخربی بر سلامت روانی و زندگی ما به جا بگذارد.

قبل از اینکه بخواهیم متوجه میزان بالای عزت نفس در زندگی خود شویم و راهکارهایی را دنبال کنیم تا بتوانیم حداقل میزان کمی عزت نفس خود را بالا ببریم بهتر است تعریف دقیقی را از این مفهوم ارائه دهیم . شما نیز برای آگاهی بیشتر در این زمینه می توانید در ادامه مطلب با سایت مایندر همراه باشید .

عزت نفس چیست ؟

عزت نفس واژه ای بسیار متفاوت از اعتماد به نفس است که در بیشتر موارد این دو مفهوم به جای دیگر به کار برده می شوند در حالی که چنین تفکری درست نیست.

برای درک بهتر این موضوع بهتر است از یک مثال کاربردی استفاده کنیم . به طور مثال در نظر بگیرید که شما یک مهارت جدید را فراگرفته اید و در آن تبحر زیادی را نیز کسب کرده اید؛ از نظر دیگران شما در رابطه با این مهارت بسیار عالی هستید و این موضوع اعتماد به نفس شما را بالا می برد در حالی که شما از درون احساس کافی یا عالی بودن نمی کنید .

همین احساس است که به عزت نفس شما بر می گردد و نشان می دهد گرچه دارای اعتماد به نفس بالایی هستید اما عزت نفس کافی را درون خود تجربه نمی کنید.

با توجه به این مثال می توان چنین بیان کرد که عزت نفس به معنای احساس‌ ارزشمندی‌ فرد نسبت به خودش و اینکه چگونه خود را ارزیابی و تایید می‌کند می‌باشد، در واقع تعریف عزت نفس به صورت داشتن نگرش صادقانه فرد نسبت‌ به خودش بیان می‌شود.

اثرات مخرب عزت نفس پایین چیست ؟

کریس ویلیامز که یکیاز اساتید برجسته در زمینه روان شناسی اجتماعی در دانشگاه گلسگو می باشد در ارتباط با عزت نفس پایین چنین بیان می کند که : “عزت نفس پایین، اغلب رفتارهای افراد را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که این موضوع را تایید می‌کند که آن فرد توانایی انجام کارها را ندارد یا فرد چندان خوبی نیست.”

اگر عزت نفس یا اعتماد به نفس پایینی داشته باشید، ممکن است از قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی دوری کنید، از امتحان کردن چیزهای تازه اجتناب کنید و از رویارویی با مسائل چالش‌برانگیز بپرهیزید.

عزت نفس پایین هم چنین می تواند باعث شود که شما خودباوری و توانمندی خود را زیر سوال ببرید و هیچ تلاشی در راستای رسیدن به اهداف و آرزو های خود انجام ندهید و در نتیجه احساس مثبتی را در زندگی شخصیتان تجربه نکنید.

اکنون که با اثرات مخرب عزت نفس پایین آشنا شدیم بهتر است به راهکارهایی که می تواند در افزایش عزت نفس در افراد تاثیر داشته باشد اشاره کنیم .

راهکارهای افزایش عزت نفس :

در ادامه به صورت خلاصه به راهکارهایی اشاره خواهیم کرد که می تواند در افزایش عزت نفس افراد تاثیرگزار باشد :

انجام مدیتیشن :

انجام فعالیت هایی که باعث خودباوری و شناخت ویژگی های شخصی می شود یکی از بهترین گزینه ها برای افزایش عزت نفس به شمار می رود چرا که احساس خوبی را به افراد منتقل می کند. زمانی که ما خود را به خوبی بشناسیم می توانیم به ویژگی های مثبت خود اعتماد و تکیه کنیم و راه حل هایی را برای برطرف کردن ویژگی های منفی خود بیابیم.

توجه به مهارت های خود :

توجه کردن به ویژگی های مثبت و مهارت هایی که دروجود ما جای دارند یکی دیگر از راهکار های بسیار موثر در این زمینه به شمار می روند.

صحبت با فرد متخصص :

بسیاری از مشاروه هایی که در راستای بهبود روابط و زندگی شخصی داده می شود به عزت نفس وجودی افراد نیز توجه دارد و با استفاده از راهکار های مختلف و متفاوتی به آن ها کمک می کند تا عزت نفس خود را افزایش دهند .

یادگیری مهارت نه گفتن :

افرادی با عزت نفس پایین اغلب احساس می‌کنند که مجبورند همیشه به دیگران بگویند «بله»، حتی وقت‌هایی که واقعا تمایلی به این کار ندارند. اگر بخواهید دائما و بر خلاف میل درونی خود به دیگران”به” بگویید بعد از مدتی ممکن است حالت هایی از افسردگی ، خشم ، اضطراب را تجربه کنید که همگی از اثرات جانبی کمبود عزت نفس به شمار می رود .

مهربان بودن با خود :

خودتان را به همان صورتی که هستید بپذیرید و به این موضوع توجه کنید که سخت گیری بیش از اندازه نه تنها موجب پیشرفت شما نخواهد شد بلکه عزت نفس شما را نیز دچار مشکلات متنوعی می کند

مایندر :

مایندر یکی از بهترین اپلیکیشن هایی است که می تواند به شما در زمینه انجام مدیتیشن به زبان فارسی کمک کند تا احساس بهتری را در زندگی شخصی خود به وجود آورید. استفاده از دوره های متفاوت مدیتیشن به صورت دائمی و روزانه عزت نفس درونی شما را افزایش داده و موجب می شود تا با انگیزه بالاتری در زندگی رو به جلو حرکت کنید.

کلام پایانی :

عزت نفس پایین در جوامع امروزی که به سرعت در حال تغییر و پیشرفت است یکی از مهم ترین معضلات به شمار می رود که نه تنها نسل جوان بلکه تمامی سنین را به خود مشغول کرده است .

استفاده از راهکار های متفاوت و مختلفی مانند انجام مدیتیشن ، یادگیری مهارت های جدید ، توجه به مهارت ها و پتانسیل های درونی ، صحبت با افراد متخصص و غیره از جمله راهکار هایی هستند که به افزایش عزت نفس درونی شما کمک خواهند کرد.