چطور روابط سالم داشته باشیم؟

روابط سالم، بیشتر از چیزی که ما فکر می‌کنیم، اهمیت دارند!

ما می‌دانیم که یک رابطه‌ی سالم برای خوشبختی ما بسیار مهم است، اما ممکن است ندانیم که این موضوع حتی برای سلامتی جسم و ابعاد مختلف زندگی ما نیز حیاتی‌ست!

ارتباط ما با دیگران چه چیزی به ما اضافه می‌کند؟ 

و وقتی آنها را نداریم چه اتفاقی برای می‌افتد و چه چیز‌هایی را از دست می‌دهیم؟آیا بعد از سال‌ها زندگی در تروما باز هم امکان تجربه یک رابطه سالم برای ما وجود دارد؟اصلا یک رابطه انسانی، چگونه ممکن است بر سلامت جسم ما هم اثرگذار باشد؟

این‌ها سوالاتیست که در این مقاله، با هم به سراغ یافتن پاسخ‌هایشان می‌رویم!

مزایای حیاتی روابط سالم:

تحقیقات نشان داده که روابط سالم به افراد کمک می کند عمر طولانی تری داشته باشند، بهتر با استرس مقابله کنند، عادات سالم تری را تجربه کنند و حتی مقاومت جسمانی بیشتری در برابر بیماری‌های سطحی مثل سرماخوردگی داشته باشند!

در بررسی ۱۴۸ مطالعه در سال ۲۰۱۰، محققان دریافتند که روابط اجتماعی طول عمر را بهبود می بخشد!

عجیب است بدانید که احتمال مرگ زودهنگام افرادی که دارای روابط بلندمدت سالم هستند ۵۰ درصد کمتر از افرادیست که از این موضوع بی‌بهره هستند!

حتی نتایج نشان داده‌اند که از نظر شاخص امید به زندگی، زندگی بدون این دسته از روابط به اندازه سیگار کشیدن ناسالم است!

انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند و کیفیت روابط ما بر سلامت روانی، عاطفی و جسمی ما تأثیر می گذارد.

همانطور که برنه براون محقق و نویسنده توضیح می‌دهد، «احساس عمیق عشق و تعلق یک نیاز غیرقابل کاهش در همه مردان، زنان و حتی کودکان است. ما از نظر بیولوژیکی، شناختی، فیزیکی و معنوی به عشق ورزیدن، دوست داشته شدن و تعلق خاطر داشتن نیاز داریم.»

بدون روابط سالم چه اتفاقاتی برای ما می افتد؟

نتیجه‌ی نبودن یک ارتباط درست و سالم ، فقط یک زندگی آرام تر و کسل کننده نیست.

نتایج خیلی بدتر از این‌ها را نشان می‌دهد!

براون درباره این موضوع توضیح می‌دهد: «وقتی این نیازها برآورده نمی‌شوند، ما آن‌طور که باید عملکرد درستی نخواهیم داشت».

بدون یک رابطه درست، ما احساس جداشدگی و عدم تعلق را تجربه می‌کنیم، از هم می پاشیم، بی حس می شویم، دیگران را آزار می‌دهیم، مریض می‌شویم و در واقع درد را تجربه می‌کنیم!

مطمئناً علل دیگری برای بیماری، بی حسی و آسیب وجود دارد، اما فقدان عشق و تعلق همیشه منجر به رنج می شود.

این موضوع یک اغراق، یک تصور یا یک نظر نیست!

یک مطالعه مهم بهداشت عمومی، به نام تجربیات نامطلوب دوران کودکی یا همان تروما، جامعه پزشکی و روان درمانی را با آشکار ساختن میزان اهمیت کیفیت روابط ما برای سلامتی و حتی رفتار اجتماعیمان، با شواهد بسیار، شگفت زده کرد.

CDC(مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری) بیش از ۱۷۰۰۰ شرکت‌کننده را بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ را انتخاب کرد و آنها را برای بیش از ۱۵ سال مورد بررسی قرار داد.

در طی این تحقیق محققان مشکوک بودند که تروما در دوران کودکی با ایجاد شرایط و چالش‌های بزرگسالی مانند چاقی مرتبط است.

آنها دریافتند که هر چه عمق تروما بیشتر باشد، بروز مشکلات ذهنی، عاطفی و رفتاری برای شرکت کنندگان در بزرگسالی نیز بیشتر است.

جین الن استیونز از ACE Too High(مرکز اشتراک گذاری تجربه‌های کودکی)گزارش می دهد که نمرات بالا در تروما با رفتار خشونت آمیز، ازدواج های ناموفق، افسردگی و غیبت از کار در بزرگسالی رابطه مستقیم دارد!

مطالعات ACE بسیار معنادار است زیرا به ما کمک می کند تا بفهمیم که ارتباطات سالم چقدر مهم هستند!

ما باید همدیگر را بشنویم و به روش های امن و مطمئن در کنار هم باشیم.

این ارتباطات، با پایه ای از روابط ایمن به ما کمک می کند تا توانایی تنظیم رفتار و احساسات خود را شکل دهیم.

از آنجایی که بسیاری از افراد بدون اینکه به وضوح بدانند پیوند امن چیست، بزرگ می‌شوند، پس مهم است که در مورد آن صحبت کنیم.

نویسنده و محقق دکتر سو جانسون که زندگی خود را وقف درک وابستگی سالم انسان کرده است می‌گوید: “یک پیوند سالم به طول خلاصه شامل  «دسترس‌پذیری، پاسخ‌گویی گرم، و نوع امنی از تعامل است، مثل «آیا اگر نیاز داشته باشم، می‌توانم به حضورت دلگرم باشم؟»”

یک رابطه سالم، متعادل است و به هر دو نفر در به وجود آمدن و حفظ این تعادل کمک می کنند.

جانسون توضیح می‌دهد که دانستن اینکه برای کسی مهم هستیم به ما قدرت می‌دهد تا این احساس را که “می‌توانم آسیب‌پذیر باشم و در عین حال با چالش‌ها مقابله کنم” را داشته باشیم.

روابط سالم چه‌گونه برای سلامت جسم ما مفید واقع می‌شوند؟

چیزی که یک رابطه را سالم و مفید می کند، هماهنگی بین افراد است که به همدیگر اهمیت می دهند!

در یک ارتباط امن و سالم، دو نفر می توانند همدیگر را بشنوند و نیازهای یکدیگر را تشخیص دهند و این گوش دادن کمک می‌کند تا افراد احساس کند درک شده‌اند و اینگونه می‌تواندد دنیای درونی خود و فرد مقابل را درک کنند.

به همین ترتیب، زمانی که فرد احساس می‌کند از طرف یک رابطه سالم حمایت می‌شود، بدون اینکه طرف مقابل به اون احساس شرم یا ترس بدهد، احساس امنیت می‌کند.

در این دسته از روابط، افراد یاد می گیرند که با خیال راحت نگرانی ها، ترس ها، امیدها و رویاهایشان  را مدیریت کنند.

این افزایش ظرفیت باعث ایجاد صمیمیت، و احساس امنیتی می شود که تأثیر گسترده ای روی تمام بخش‌های روانی و جسمی ما دارد.

به این ترتیب، که روابط سالم، به کاهش ترس و اضطراب در حفظ حالت عاطفی کنترل یا تنظیم شده کمک می کند و با آوردن شفقت به فضای رابطه، به ما کمک می‌کنند که احساسات خود را تنظیم کنیم، سیستم‌های هشدار دهنده‌ی جنگ در بدن خود را آرام کنیم و دوره‌های طولانی‌تری از سلامتی روحی و جسمی را تجربه کنیم.

و اما در نقطه مقابل، همانقدر که ارتباط سالم بدن ما را به آرامش دعوت می‌کند، بی نظمی عاطفی، ارتباطات سمی و ناکامی در این زمینه، واکنش جنگ و گریز را در بدن ما فعال می کند.

هورمون های استرس سیستم ایمنی و حتی توانایی ما را برای تفکر و یادگیری تضعیف می‌کنند و به این ترتیب این دسته از ارتباط های ناسالم زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های جسمی ما می‌شوند.

اما روابط سالم ما را قادر می‌سازد تا اضطراب و واکنش‌های جنگ-گریز را که میراث تروماهای ما هستند را آرام کنیم.

آموزش ایجاد روابط سالم:

بعد از بررسی نکات گفته شده، آیا این معنا برداشت می‌شود که افرادی که روابط با کیفیت پایینی دارند محکوم به ضعف در سلامتی جسم و سلامت روان هستند؟

اصلا!

هیچ وقت برای شروع یک رابطه خوب در زندگی دیر نیست، مخصوصا وقتی از یک درمانگر حرفه‌ای کمک می‌گیرید!

بخش زیادی از روند درمان در مورد یادگیری ساختن رابطه ای است که به ایجاد و آموزش ایمنی کمک می کند، اعتماد به یک فرد قابل اعتماد و یادگیری به اشتراک گذاشتن درست دنیای درونی خود، به ما این امکان را می دهد که یاد بگیریم که روابط می توانند ایمن باشند!

درمانگر روی ایجاد یک رابطه امن و درست میان خودش و شما به عنوان مراجعه کننده، تمرکز می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود شما بعد از تجربه‌ی یک رابطه امن با درمانگر در اتاق درمان، آماده ایجاد و تشکیل رابطه‌ای امن و سالم با افراد قابل اعتماد در دنیای بیرون نیز باشید.

در یک روند درمانی خوب، افراد یاد می‌گیرند که می‌توانند رابطه‌ای برقرار کنند تا در آن صدایی داشته باشند و صدایشان شنیده شود.

با اینکه تجربیات تلخ و تروماهای کودکی تا حد زیادی بر زندگی ما اثر گذار هستند، اما تحقیقات اعلام شده در این مقاله، به شما اطمینان می‌دهد تا بدانید که هرگز برای شروع دیر نیست!

کمی خودتان را درک کنید و بپذیرید که زمان می برد تا یاد بگیرید چگونه روابط سالم شکل دهید، اما می این کار کاملا ممکن است

حتی اگر دنیا در کودکی جای امنی به نظر نمی رسید، امروز می توانید آن را تغییر دهید.

و در نهایت تکرار می‌کنیم، هرگز و هرگز برای یک شروع دوباره دیر نیست!…

کتاب:

Hold me tight:seven conversations for a lifetime of love از سو جانسون

وبسایت‌ها:

  • www.psychalive.org