چگونه از سلامت روان خود به عنوان یک دانشجو، مراقبت کنیم؟

سال‌های تحصیل در دانشگاه معمولاً به عنوان بهترین سال‌های زندگی انسان‌ها مورد ستایش و قدردانی قرار می‌گیرند و در ۹۹٪ مواقع واقعاً همینطور است!

با این حال، گاهی اوقات سبک زندگی دانشجویی می‌تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد.
از استرس ناشی از تلاش برای همگام شدن با تحصیلات گرفته تا همگام شدن با زندگی اجتماعی و غیر درسی خود، آن هم در سال‌های اول جوانی،
پس طبیعی است که کمی احساس غرق شدن داشته باشید.

همچنین درس خواندن یکی از آن کارهاییست که معمولاً مستلزم زمان و تلاش قابل توجهی است و برای دستیابی به موفقیت تحصیلی به یک برنامه منظم و قابل اجرا نیاز است که درگیری با این موضوع می‌تواند استرس قابل توجهی را بر سلامت روان ما وارد کند.

پس مهم است که در مواقعی که استرس زیادی را تجربه می‌کنیم، استراتژی هایی برای محافظت از سلامت روان خود داشته باشیم.

اگر شما هم مشتاق یاد گرفتن این استراتژی‌ها هستید، مطالعه‌ی این مقاله را از دست ندهید!

قبل از هرچیز برگردیم به سلامت روان، عبارتی که این روز‌ها، بیشتر از هر عبارتی و از هرکسی آن را می‌شنویم و اغلب اوقات هم به اشتباه برایمان معنایش می‌کنند!

بهتر است قبل از پرداختن به ادامه‌ی این مقاله و موضوع اصلی آن یعنی ارتباط درس‌خواندن با سلامت روان، به معنی اصلی این عبارت بپردازیم، چرا که معنی اصلی آن ممکن است با اطلاعات قبلی شما کمی در تناقض باشد و این موضوع شما را کمی شگفت زده کند!

مگان میسکین، مشاور سلامت، تندرستی و آسیب در CDU(دانشگاه چارلز داروین) از اهمیت سلامت روان و تاثیر آن در حیطه‌های مختلف مثل کار، تحصیل و به طور کلی زندگی صحبت کرده است.
او می‌گوید:”عنوان “سلامت روان” اغلب به عنوان نقطه‌ی مقابل شرایط اختلالات روان مثل افسردگی، اضطراب، اسکیزوفرنی و انواع دیگر آن استفاده می شود، اما این جمله کمی به اصلاح نیاز دارد!”

طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، «سلامت روان حالتی از سکون است که در آن فرد توانایی های بالقوه خودش را درک می کند، می تواند با استرس‌های روزمره و عادی زندگی‌ کنار بیاید، توانایی تولید کار مولد و ثمربخش داشته باشد و قادر به کمک به خودش و یا جامعه اطرافش باشد»

بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که سلامت روان به جای اینکه در مورد این باشد که«مشکل چیست؟» در واقع بیشتر درباره این است که«چه چیز‌هایی دارند خوب پیش می‌رود؟»

حالا که مفهوم سلامت روان را به خوبی متوجه شدیم می‌توانیم برگردیم به موضوع اصلی این مقاله، یعنی ارتباط مستقیم و البته چالش برانگیز میان سلامت روان و تحصیلات!

تحقیقات نشان داده‌اند که تجربه سطوح بالای سلامت روان با یادگیری، خلاق بودن، رفتارهای اجتماعی قوی‌تر، روابط انسانی مثبت و در نهایت درس خواندن ارتباط‌ مستقیمی دارد!
و صد البته که همه‌ی این موارد در کنار هم ارتباط مستقیمی با افزایش امید به زندگی نیز دارند!

سلامت روان در محیط‌هایی در حال توسعه هستند، مثل دانشگاه، پتانسیل افزایش پیدا کردن دارد چرا که در این محیط ها، بستر پیشرفت وجود دارد و ما می‌توانیم در محیط‌های تحصیلی، شکوفا شویم و به پتانسیل مطلوب خود در درس‌خواندن، کار و حتی زندگی شخصی دست پیدا کنیم!

اما گاهی اوقات اوضاع تماما آنطور که ما می‌خواهیم پیش نمی‌رود و همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، درس خواندن یکی از آن کارهاییست که مستلزم زمان، تلاش و تمرکز قابل توجهی است که همه‌ی این ملزومات با پدیده‌ی استرس همراه‌اند و ما باید راهکار‌هایی برای به تعادل رساندن این استرس و حفظ نظم و استمرار در تحصیلمان را پیدا کنیم.

۱)اگر استرس را تجربه می‌کنید، در مورد آن صحبت کنید!

یک “مشکل” اگر با فرد درست، امن و قابل اعتمادی به اشتراک گذاشته شود می‌تواند به یک “نیمه مشکل” تبدیل شود!
گاهی اوقات فشار ناشی از مطالعه و امتحانات می‌تواند بسیار قابل تحمل باشد.
در این شرایط احساس نگرانی کاملاً طبیعی است.
اگر احساس استرس یا اضطراب می کنید، لطفاً آن را در خود نگه ندارید.
با کسی صحبت کنید، چه دوست، چه یکی از اعضای خانواده و یا حتی یکی از استادانتان!
مطمئن باشید اگر درخواست کمک کنید، همیشه راه هایی وجود خواهد داشت که به شما کمک کند که در مورد وضعیت خود احساس بهتری داشته باشید!
اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید با کسی که می‌شناسید صحبت کنید، می‌توانید از یک تراپیست کمک بگیرید.

 ۲. فعال باشید!

این ایده برای بعضی از ما وحشتناک است، اما برخی ورزش های سبک حتی به مدت ۲۰ دقیقه در روز برای کمک به خلق و خوی ضعیف نقش کلیدی‌ای را ایفا می‌کنند، حتی می‌توانید تند راه رفتن را هم امتحان کنید!
اندورفین هایی که در حین ورزش و فعالیت بدنی آزاد می شوند از نظر بالینی به شما کمک می کنند که احساس شادی کنید، بهتر بخوابید و تمرکز بیشتری داشته باشید.

۳. روی ورودی‌های جسمی‌تان دقت بیشتری داشته باشید!

دخانیات، به خودی خود یک عامل افسردگی هستند. مراقب میزان مصرف آن‌ها باشید و احساس نکنید که برای داشتن اوقاتی خوب حتما لازم است که
از آن‌ها استفاده کنید.
برای داشتن یک سبک زندگی سالم و ترک سبک زندگی‌ای که احساس می‌کنید برای شما مفید نیست، احساس شرم و فشار نکنید.

۴. کمی برای خودتان وقت بگذارید…

زمانی که می‌خواهید از هیچ چیز، مخصوصا تحصیل و دانشگاه عقب نمانید، پیدا کردن زمان برای خودتان ممکن است دشوار باشد، اما سعی کنید فشار را کاهش دهید و کاری را انجام دهید که از آن لذت می‌برید تا ذهنتان را از مسائل جدی، کمی دور کنید.
برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌تان را تماشا کنید، نقاشی بکشید یا به موسیقی گوش دهید.
همچنین مدیتیشن یک راه عالی برای آرام کردن ذهن شما است، حتی فقط برای ۱۰ دقیقه در روز!

۵. اهداف کوچک تعیین کنید!

اختلالات روانی می‌توانند کوچکترین کارها را غیرممکن به نظر برسانند، پس سعی نکنید زیاد به خودتان فشار بیاورید.
هرچقدر هم که کارهایی که در طول روز انجام داده‌اید کوچک به نظر می رسند، فهرستی قابل دستیابی و واقع بینانه از آن‌ها خود تهیه کنید.
فرقی نمی‌کند اتاقتان را مرتب کرده‌اید یا یک پاراگراف از مقاله‌تان را نوشتید، همه بردهای کوچک مهم هستند و شما را یک قدم جلوتر از قبل می‌برند!

۶.درست بخوابید!

ما می دانیم که گفتن این جمله، خیلی آسان تر از عمل کردن به آن است، اما تلاش برای داشتن الگوی خواب منظم، برای شما بسیار مفید خواهد بود.
علم نشان داده است که الگوی خواب منظم مفیدتر از خواب زیادتر است!
بنابراین سعی کنید هر روز در ساعات مشابهی به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید.
اگر به سختی به خواب می‌روید می‌شوید، سعی کنید به چیزی آرام مثل موسیقی،پادکست، و مدیتیشن گوش کنید تا شما را بخواباند.

۷. اگر احساس می‌کنید که از خودتان بودن فاصله گرفته‌اید، یک جلسه‌ی تراپی رزرو کنید!

اگر فکر می‌کنید مشکلی برای سلامت روان شما وجود دارد، در اسرع وقت یک جلسه تراپی رزرو کنید چرا که همانطور که قبلاً گفتیم، مشکلی که به اشتراک گذاشته بشود، به یک “نیمه مشکل” تبدیل می‌شود، مطمئن باشید که یک روانشناس خوب با خوشحالی به شما کمک خواهد کرد، مهم نیست که مشکل شما چقدر کوچک و یا چقدر بزرگ است.
بهتر است آن را بررسی کنید و سعی کنید آن را به تعادل برسانید.
ضمنا نگران مصرف دارو نباشید، چرا که دوای تمام مشکلات ما دارو نیست و در بسیاری از موارد، مشکلات با جلسات تراپی و درمان‌های گفتاری به راه حل مناسب خودشان ‌می‌رسند و حل می‌شوند.

زندگی در هر فصل، برای ما چالش‌های متفاوتی را به همراه دارد، چاره‌ای نیست، طبیعتش این است، تنها کاری که از ما بر می‌آید، این که مهارت‌های کنارآمدن با این چالش‌ها را تقویت کنیم تا بتوانیم در کنار پیشرفت، شاد و درست زندگی کردن را هم تجربه کنیم.

روز دانشجو مبارک، همراه من.

منابع:

https://www.cdu.edu.au

https://www.bcu.ac.uk