چگونه سبک زندگی سالم داشته باشیم؟

 

چگونه سبک زندگی سالم داشته باشیم؟

زندگی سالم با ذهن سالم رابطه مستقیم دارد

زندگی سالم با ذهن سالم رابطه مستقیم دارد برای اینکه بتوانیم وضعیت زندگیمان را نسبت به آن چه که ما را ارضا می کند بهبود بخشبم، باید به ذهنمان رجوع کنیم و برای رسیدن به آن خواسته ها تلاش کنیم. زندگی سالم به خودی خود برایمان شکل نخواهد گرفت بلکه خودمان آنرا بوجود می آوریم یا حتی باعث از بین رفتن آن می شویم.

زندگی سالم فقط خوردن سالاد و هر غذایی که فکر می کنیم سالم است نیست؛ زندگی سالم فقط به تفکرات موجود

در ذهن خودمان نیست بلکه باید مطالعه کنیم و جویای حقیقت شویم. چراکه عوامل بسیار مهم دیگری را نیز شامل می شود و در ادامه به آن ها خواهم پرداخت.

باید بدانیم که همه ی ما انسانها گاهی دچار یکنواختی در زندگی هایمان می شویم، این اتفاق دلایل متفاوتی دارد، میتواند شامل مواردی مثل: کلافگی از روش زندگیمان،  نرسیدن به بسیاری از آرزوها و رویاهایمان، ناامیدی از بهبود وضعیتمان، نارضایتی از تناسب انداممان، بی پولی، فقر، عدم ارتباط موثر با دیگران و بسیاری از موارد دیگر باشد.

باید بپذیریم و بدانیم که گاهی دچار یکنواختی خواهیم شد اما مهم چگونگی گذر از آن است، مهم اراده و غزت نفس ماست.

گاهی ممکن است احساس عدم زندگی سالم داشته باشیم اما با فهم آن و تلاش برای داشتن زندگی سالم می توانیم احساس رضایت را در خود ایجاد نماییم.

مشغله های بسیار زیاد در زندگی های امروزی باعث شده تا با بی خیالی از این موضوع بگذریم و به فکر سلامت جسم و روحمان نباشیم.

سبک زندگی سالم، روش هایی دارد، روش هایی ساده که ما را در راستای زندگی سالم قرار می دهد.

اما بهبود سبک زندگی قطعا در یک شبانه روز ممکن نخواهد بود و باید صبور باشیم تا به تدریج آن را تعمییم بخشیم. در ابتدا باید بدانیم که ما چه عادات سالم و نا سالمی را داریم تا عادات ناسالم را به مرور حذف و عادات سالم را جایگزین آن بنماییم.

برای داشتن زندگی سالم بطور کلی موارد زیر مهم و ضروری است:

سلامت جسم و روح، سلامت ذهن، روابط اجتماعی سالم و موثر، خودشکوفایی، مدیریت استرس واضطرابها

قطعا تمام این موارد بسیار جزئی تر و دارای پیچیدگی هایی ست درنتیجه از این پس برخی از مواردی که برای داشتن زندگی سالم ضروری است را مطرح می کنم:

از مهم ترین و اولین موارد که برای داشتن زندگی سالم نیاز به رسیدگی دارد، “ذهن سالم“ است.

ذهن ما مدام در حال تحلیل و تفکر به مسائل گوناگون می باشد، و اگر توانایی تمرکز و طبقه بندی مسائل را نداشته باشیم، اگر استرس و اضطراب مدام به سراغ ما بیاید و مدیریت این استرس ها را نادیده بگیریم،

قطعا دچار پراکندگی ذهنی و عدم دستیابی به اهداف و برنامه ریزی هایمان می شویم درنتیجه به مرور دچار مشکل یکنواختی نیز خواهیم شد.

بهترین راه برای حل این مشکلات مطالعه، مراغبه یا مدیتیشن و هر فرآیندی که به بهبود تمرکز ذهن کمک می کند، می باشد؛ حتی مراجعه به پزشک…

هیچ چیز برای موفقیت و داشتن زندگی سالم مهم تر از آمادگی ذهنی نیست.ذهن آماده باشد، پذیرش هر تغییری نیز امکان پذیر می شود.

مورد بعدی مایع حیاتی بدن، “آب” است
حدود 70 درصد از بدن ما را آب تشکیل می دهد؛ پس نشان می دهد که باید به نوشیدن آب اهمیت دهیم. آب برای نظم سیستم های بدن مهم و ضروری است و عملکرد سیستم های بدن از جمله کلیه ها، دفع ضایعات، حمل مواد غذایی و اکسیژن را در بدن برعهده دارد.
گفته می شود برای سلامت بدنمان باید حدود 8 لیوان در شبانه روز آب بنوشیم.
“غذا خوردن” از نیازهای بدن ماست که باعث سلامتمان می شود.
بدانیم که بدن ما نیازی به هر غذایی ندارد، اما نیاز به برنامه مناسب غذایی دارد.
پس برای سلامتی بدن، غذاهای سالم و مورد نیاز را بخوریم. غذاهایی که حاوی مقدار زیادی چربی نباشد، روغنی و فست فودی نباشد، باعث افزایش کلسترول یا حتی نفخ نباشد.
از کربوهیدرات های سالم، پروتئین و مواد مغذی استفاده کنیم.
هرگز فکر نکنیم حذف یک وعده غذایی یعنی نحوه غذا خوردن صحیح؛ هرگز فکر نکنیم خوردن غذای ارگانیک یا گیاهخواری، یعنی بهترین انتخاب.
انجام هر عملی بصورت افراطی یا برعکس، قطعا آسیب رسان است. هر چیزی را به اندازه با توجه به آناتومی بدن خود استفاده کنیم. اگر علم آن را نداریم باید به پزشک تغذیه مراجعه کنیم تا از راهنمایی های خوبشان بهره ببریم.
“میوه و سبزیجات” بخوریم چرا که به دلیل خاصیت آنتی اکسیدان بودن، از سلول های بدن محافظت می کند حتی از پیری زودرس جلوگیری می نماید.
معمولا 80 درصد از حجم میوه ها از آب است و برخلاف گوشت و لبنیات فاقد کلسترول می باشند.
اثرات سبزی ها به پای میوه ها نمی رسد اما فیبر مورد نیاز بدن را تامیین می نماید، اما افراط در خوردن سبزی و میوه باعث تقویت و سلامتی بیشتر بدن نمی شود، بلکه آسیب رسان است.
وقتی اسم سلامتی می آید ناخودآگاه به یاد “ورزش” می افتیم؛
مرتب ورزش کردن، معجزه ای برای سلامت بدن ما می باشد، اما نکته ای اساسی در دل آن وجود دارد تا بسیاری از ما دست از ورزش نکشیم، و آن این است که “ورزش کنیم اما با لذت”
ورزش های سنگین، ورزش های اجباری از روی نیاز و بدون هیچ علاقه، قطعا فانی خواهد بود.
ورزش عامل مهم سلامتی است پس باید از آن لذت برد، حتی اگر روزانه در بازه زمانی کمی انجام شود. برای خود بهانه های مختلف نیاورید تا ورزش را به عقب بیاندازید، حتی در وضعیت نامناسب مالی هم باشید اگر ذهن خود (با توجه به گزینه اولی که مطرح شد) را آماده سازیم، می توانیم در پارک یا خیابان و محله خود نیز ورزش کنیم و بدنی سالم بسازیم.
در صورت امکان حتما گاهی، ماشین خود را در منزل رها کنیم، و پیاده روی یا دوچرخه سواری کنیم که هم برای روح وجسم ما سودمند خواهد بود و هم فرهنگ سازی و حفظ محیط زیست کرده ایم.
فراموش نکنیم که “خواب” نیاز بدن است، و برای بزرگسال و کودک حداقل 7 ساعت خواب در شبانه روز ضروری است.
بدن خود را به بیهوشی از فرط خستگی عادت ندهید. بلکه بدن خود را به زمان مشخص برای خوابیدن عادت دهید. خواب مناسب برای سلامتمان ضروری است و انرژی مضاعفی را برای فردایمان فراهم می سازد. کمبود خواب منجر به بیماریهای قلبی، دیابت و چاقی می شود. اگر بدخواب هستید و نمی توانید به موقع بخوابید، حتما دوش آب گرم قبل از خواب را امتحان کنی که معمولا موثر می باشد.
به بدن خود “استراحت” دهید، نه صرفا فقط با خوابیدن، بلکه به ازای هر ساعت فعالیت روزانه و کار، 5 دقیقه را به استراحت اختصاص دهید، گوشه ای بنشینید و مطالعه کنید، یا فکر کنید، پاهایتان را دراز کنید و بدنتان را آرام کنید. گاهی برای خود خلوت کنید یا با عزیزانتان به طبیعت و هرجای لذت بخش بروید تا به اصطلاح بدنتان ریلکیس (relax) شود و انرژی یابد. بدن هم نیاز به نیرو گرفتن دارد.و ما موظف جذب این نیرو برای آن هستیم تا سالم بماند.
از عوام مهم دیگر برای سلامت بدن “رعایت بهداشت” می باشد.
اگر روزانه فعالیت های سخت که منجر به عرق کردن می شود دارید، حتما دوش بگیرید تا بدنتان دچار بیماریهای مختلف مانند اگزما نشود و بوی تعرق هم نداشته باشید.
برای جلوگیری از بیماریهای لثه و دندان روزانه مسواک کنید و در کنار از نخ دندان استفاده کنید، که از التهابات لثه جلوگیری می کند.
کرم ضدافتاب برای پوست بسیار موثر است و هرگز استفاده از آن را فراموش نکنید. حتی در روزهای ابری مفید می باشد.کرم ضد آفتاب با SPF  حداقل 30 استفاده کنید.
نکته بعدی شاید هرگز قابل توجه نباشد اما بسیار مهم و حائز اهمیت است، “تنفس”
تنفس، با دم و بازدم ما انجام می شود. یک نفس کامل، ریه ها را از هوا پر می کند، عضلات شکم را منبسط می کند و باعث تقویت ماهیچه های بدن، تنظیم دستگاه گوارش کاهش استرس و تعدیل فشار خون می شود. تنفسی تنفس درست است که کل شش ها را پر نماید؛ برای این کار، نباید نفس های کوتاه و سریع کشید، نیاز به نفس هایی عمیق که کل بدن تحت تاثیر قرار بگیرد دارد. نفس کشیدن سخت نیست اما نفس کشیدن صحیح یعنی همراه نبودن با سهل انگاری.
گزینه پایانی، یک امر اجتماعی است؛ “داشتن روابط اجتماعی مناسب و فعالیت های داوطلبانه”
ما عضوی از اجتماع هستم، کار می کنیم، زندگی می کنیم، و نیازهایمان را در همین جامعه برطرف می نماییم. دوستان زیاد یا کمی داریم، و در کل عضو این جامعه هستیم. پس قطعا هر اتفاق موجود در روابط اجتماعی ما بر روی جسم و روح ما اثر دارد؛ پس به برخی مسائل باید توجه ویژه داشته باشیم تا آسیبی به سلامت خود نرسانیم. مثلا از افرادی که موجب ناراحتی مان می شود بدون هیچ تاسفی دوری کنیم و پالس های مثبت را از افراد مثبت دریافت کنیم.
انجام کارهای داوطلبانه و کمک به هم نوعان، یا هر فعالیت دیگر، باعث ایجاد حس ارزشمندی و عزت نفس در ما می شود. ما را از افسردگی و منزوی بودن دور می نماید. هرچه در بطن اجتماع با فعالیت های اجتماعی باشیم، احسا پوچی و سستی از ما دور خواهد شد و برای ادامه حیات انگیزه مضاعفی خواهیم داشت.

برای سلامتی بدن فقط گزینه های مطرح شده وجود ندارد، قطعا موارد بیشتر یا تکمیل تری نیز می باشد، اما بطور کلی باید بپذیریم که سبک زندگی هر فرد با فردی دیگر متفاوت است و قیاس دیگران با خود جز ضرر و مخدوش کردن ذهن خود و سلامت بدنمان کاری دیگر نمی کند. همچنین باید به شناخت خود و خواسته هایمان پی ببریم تا در این حالت بتوانیم برای حفظ مستمر سلامت بدنمان بکوشیم

عادله صفرزاده