مدیتیشن نه تنها سلامت روح، بلکه سلامت جسم شما رو هم تحت تأثیر قرار می‌ده

مدیتیشن، نه تنها سلامت روح، بلکه سلامت جسم شما رو هم تحت تأثیر قرار می‌ده!

در این مقاله با هم، تأثیرات مدیتیشن بر سلامت جسم و کاهش درد‌های جسمانی را بررسی می‌کنیم.

طبق یک سنت هزاران ساله، بودایی ها برای درک خود و ارتباطشان با همه موجودات مراقبه و مدیتیشن می‌کنند.آن‌ها با این کار، امیدوارند که از رنج رها شوند و در نهایت به روشنایی دست یابند.

خب جالب است بدانید در دهه‌های اخیر، محققان بینشی در مورد مزایای تمرین این سنت باستانی به دست آورده‌اند!
با مطالعه بیشتر نسخه‌های قدیمی مدیتیشن، مراقبه و ذهن‌آگاهی، آن‌ها دریافتند که یادگیری توجه به تجربیات فعلی‌مان یا در واقع همان لحظه‌ی حال و پذیرش آن‌ بدون قضاوت، ممکن است در واقع به ما کمک کند تا شادتر باشیم!

همانطور که می‌دانید مطالعات تا به امروز نشان داده‌اند که ذهن آگاهی و مدیتیشن بر بسیاری از جنبه های روانشناختی ما تأثیر می گذارد مثلا بهبود خلق و خو، افزایش احساسات مثبت، و کاهش اضطراب، واکنش عاطفی و فرسودگی شغلی ما!

اما آیا تمرکز حواس و تمرین مدیتیشن بر بدن ما نیز تأثیر می گذارد؟

اخیراً، محققان در حال بررسی این سؤال بوده اند که با نتایج شگفت انگیزی رو به رو شدند!
آن‌ها دریافتند که در مجموع، تمرکز حواس ممکن است بر قلب، مغز، سیستم ایمنی بدن و موارد دیگر تأثیر بگذارد!

اگرچه هیچ چیز نشان نمی دهد که مدیتیشن یک درمان مستقل برای بیماری است و، اما در اینجا برخی از نتایج تحقیقات وجود دارند که به نظر می رسد از نظر جسمی برای ما مفید باشند!

۱)ذهن آگاهی برای قلب ما خوب است!
بیماری قلبی عامل اصلی مرگ در ایالات متحده است و هر سال از هر ۴ مرگ یک نفر را به خود اختصاص می دهد. بنابراین، هر چیزی که خطرات یا علائم بیماری قلبی را کاهش دهد، به طور قابل توجهی بر سلامت جامعه تأثیر می گذارد. ذهن آگاهی ممکن است به آن کمک کند.
در یک مطالعه، افراد مبتلا به فشار خون به طور تصادفی برای تقویت درمان دارویی خود با یک دوره مدیتیشن ذهن آگاهی یا برنامه ای که آرام سازی پیشرونده عضلانی را آموزش می داد، قرار گرفتند. افرادی که تمرکز حواس را یاد گرفتند نسبت به کسانی که آرام سازی پیشرونده عضلانی را آموخته بودند به میزان قابل توجهی کاهش بیشتری در فشار خون سیستولیک و دیاستولیک داشتند که نشان می دهد ذهن آگاهی می تواند با کاهش فشار خون به افراد در معرض خطر بیماری قلبی کمک کند!
مدیتیشن ممکن است برای قلب هایی که در حال حاضر نسبتا سالم هستند نیز مفید باشد. تحقیقات نشان می دهد که مدیتیشن می تواند آریتمی سینوسی تنفسی را افزایش دهد، تغییرات طبیعی در ضربان قلب که هنگام نفس کشیدن اتفاق می افتد که نشان دهنده سلامت قلب بهتر و افزایش شانس زنده ماندن از حمله قلبی است.

۲)مدیتیشن و ذهن آگاهی ممکن است زوال شناختی ناشی از افزایش سن یا آلزایمر را کاهش دهد!

افراد تمایل دارند با افزایش سن مقداری از انعطاف پذیری شناختی و حافظه کوتاه مدت خود را از دست بدهند. اما تمرکز حواس ممکن است بتواند زوال شناختی را حتی در افراد مبتلا به آلزایمر کند کند.
در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶، افراد مبتلا به بیماری آلزایمر یا مدیتیشن ذهن آگاهی، درمان تحریک شناختی، تمرین آرامش‌بخشی یا بدون درمان انجام دادند و در طی دو سال تست‌های شناختی داده شد. در حالی که به نظر می رسید آموزش تحریک شناختی و تمدد اعصاب در مقایسه با عدم درمان تا حدودی مفید است، گروه آموزش ذهن آگاهی نسبت به هر گروه دیگری پیشرفت های بسیار قوی تری در نمرات شناختی داشت!

۳)ذهن آگاهی ممکن است پاسخ ایمنی شما را بهبود بخشد!

هنگامی که با ویروس ها و سایر ارگانیسم های بیماری زا مواجه می شویم، بدن ما نیروهایی از سلول های ایمنی را که در خون گردش می کنند به بیرون می فرستد. این سلول ها، از جمله پروتئین های پیش و ضد التهاب، نوتروفیل ها، سلول های T، ایمونوگلوبولین ها و سلول های کشنده طبیعی، به ما در مبارزه با بیماری و عفونت به روش های مختلف کمک می کنند. به نظر می رسد که ذهن آگاهی ممکن است بر این سلول های مبارزه کننده با بیماری تأثیر بگذارد.
در چندین مطالعه، مدیتیشن تمرکز حواس باعث افزایش سطح سلول های T یا فعالیت سلول های T در بیماران مبتلا به HIV یا سرطان سینه شد. این نشان می‌دهد که ذهن آگاهی می‌تواند در مبارزه با سرطان و سایر بیماری‌هایی که سلول‌های ایمنی را فرا می‌گیرند، نقش داشته باشد. در واقع، در افرادی که از سرطان رنج می برند، به نظر می رسد تمرکز حواس باعث بهبود انواع بیومارکرها می شود که ممکن است نشان دهنده پیشرفت بیماری باشد.

۳)ذهن آگاهی ممکن است پیری سلول را کاهش دهد!

پیری سلولی به طور طبیعی رخ می دهد زیرا سلول ها به طور مکرر در طول عمر تقسیم می شوند و همچنین می تواند توسط بیماری یا استرس افزایش یابد. به نظر می رسد پروتئین هایی به نام تلومرها که در انتهای کروموزوم ها یافت می شوند و از آنها در برابر پیری محافظت می کنند، تحت تأثیر مراقبه ذهن آگاهی قرار دارند.
از سوی دیگر، مطالعه دیگری با بازماندگان سرطان سینه هیچ تفاوتی در طول تلومر پس از گذراندن دوره MBSR پیدا نکرد. اما آن‌ها تفاوت‌هایی را در فعالیت تلومرها پیدا کردند که با پیری سلولی نیز مرتبط است. در واقع، مروری بر تحقیقات در سال ۲۰۱۸، آموزش تمرکز حواس را با افزایش فعالیت تلومر مرتبط می‌کند و نشان می‌دهد که به طور غیرمستقیم بر یکپارچگی تلومرها در سلول‌های ما تأثیر می‌گذارد. شاید به همین دلیل است که دانشمندان حداقل نسبت به تأثیرات مثبت مدیتیشن بر پیری خوش بین هستند.

۴)ذهن آگاهی ممکن است به کاهش درد روانی کمک کند!

البته، در حالی که مزایای فیزیولوژیکی بالا از ذهن آگاهی قانع کننده است، نباید فراموش کنیم که تمرکز حواس بر سلامت روانی ما نیز تأثیر می گذارد، که به نوبه خود بر سلامت جسمانی تأثیر می گذارد. در واقع، کاملا محتمل است که این تغییرات اثرات هم افزایی روی یکدیگر داشته باشند.
اول از همه، تحقیقات زیادی نشان می دهد که ذهن آگاهی می تواند به افراد سالم کمک کند تا استرس خود را کاهش دهند. و به افراد کمک کند تا با درد، اضطراب، افسردگی و استرسی که ممکن است همراه با بیماری، به ویژه شرایط مزمن باشد، کنار بیایند.

به عنوان مثال، اعتیاد به مواد مخدر، در دل، به دلیل ولع فیزیولوژیکی برای موادی است که افراد را موقتاً از رنج روانی آنها رهایی می‌بخشد. تمرکز حواس می‌تواند مکمل مفیدی برای درمان اعتیاد باشد، زیرا به افراد کمک می‌کند تا هوس‌های خود را بهتر درک کنند و آن‌ها را تحمل کنند، و به طور بالقوه به آن‌ها کمک می‌کند تا پس از ترک مواد مخدر یا الکل، از عود بیماری جلوگیری کنند. همین امر در مورد افرادی که با پرخوری دست و پنجه نرم می کنند صادق است.

اگرچه این موضوع بسیار جذاب است، اما نباید تأثیرات مدیتیشن بر سلامت جسمانی را به قیمت اهمیت آن برای سلامت عاطفی بیش از حد بازی کنیم. در واقع، جدا کردن این دو ممکن است دشوار باشد، زیرا یکی از تاثیرات کلیدی ذهن آگاهی کاهش استرس است و استرس روانی با سلامت قلب، پاسخ ایمنی و طول تلومر مرتبط است. این ایده بیشتر با این واقعیت پشتیبانی می شود که به نظر می رسد سایر درمان های کاهش استرس نیز بر سلامت جسمانی تأثیر می گذارند.

با این حال، این دلگرم کننده است که بدانیم چیزی که می توان آموزش داد و تمرین کرد می تواند بر سلامت کلی ما – نه فقط ذهنی بلکه جسمانی – بیش از ۲۰۰۰ سال پس از توسعه آن تأثیر بگذارد. این دلیل کافی برای امتحان مراقبه، مدیتیشن یا همان ذهن آگاهی است!

مایندر، در مسیر تجربه‌ی ذهن‌آگاهی و مراقبه، با شما همراه است، کافیست به اپلیکیشن ما سر بزنید
جسم و روحی سالم، برای تو آرزومندیم، همراه من!