تاثیرموسیقی بر روی روح و جسم انسان

امروزه موسیقی یک جزء جدایی‌ ناپذیر زندگی محسوب می‌شود و تاثیر موسیقی حتی اگر نسبت به آن آگاه نباشید، در مواقع مختلف متوجه شما است.

وقتی به رستوران می‌روید، احتمالاً یک موسیقی شاد یا آرامش‌ بخش در حال پخش شدن است؛ وقتی در باشگاه مشغول انجام تمرینات ورزشی هستید بدون شک یک موزیک مهیج و انرژی ‌بخش را می‌شنوید؛ هنگامی که غمگین و ناراحت هستید ممکن است هیچ چیز به اندازه گوش دادن به یک موسیقی لطیف شما را آرام نکند و …

می‌توان حدس زد، وقتی موسیقی به این شکل در جای‌ جای زندگی و در شرایط گوناگون به نحوی همراه ما است، قطعاً تأثیری مهم به دنبال دارد. اگر این طور نبود، ناخودآگاه ما را به سمت خود نمی‌ کشاند.

تا به حال مطالعات زیادی روی تاثیر موسیقی بر انسان انجام شده است و میزان این مطالعات به حدی بوده که حتی موجب ایجاد رشته ای علمی با نام روان شناسی موسیقی شده است.

ما در ادامه به تاثیرات مختلف موسیقی بر روی ذهن و جسم اشاره خواهیم کرد و شما نیز برای آگاهی بیشتر در این زمینه می توانید با سایت مایندر همراه باشید.

استرس را کاهش می ‌دهد :

موسیقی روی سیستم عصبی خود مختار افراد تأثیر مثبت می ‌گذارد و می ‌تواند باعث کاهش استرس شود. همچنین به بهبود سریع ‌تر فردی که تحت استرس بوده است، کمک می ‌کند. در واقع استرس و اضطراب بخش جدا نشدنی از زندگی پر مشغله‌ امروز است. موسیقی ملایم می‌ تواند مرهمی برای فشارهای روانی باشد و به افراد کمک کند تا مواردی چون خواب بهتر یا داشتن آرامش در طول روز را تجربه کنند اما لازم به ذکر است که برای درمان استرس و اضطراب های بسیار شدید و زیاد مراجعه به پزشک می تواند تاثیرات بهتر و دائمی تری را ایجاد کند.

گوش دادن به موسیقی می‌تواند سطح هورمون کورتیزول را در بدن کاهش دهد و این هورمون دقیقاً هورمون مربوط به استرس است. جالب است بدانید تحقیقات نشان می ‌دهند، اگر قبل از این که در موقعیت استرس‌زا قرار بگیرید به موسیقی گوش دهید احتمالاً تغییر چندانی احساس نخواهید کرد. اما در واقع گوش دادن به موسیقی بعد از قرارگیری در آن موقعیت به شما کمک می‌کند هر چه زودتر به شرایط عادی و بدون استرس برگردید.

به یادگیری کمک می‌ کند :

طبق تحقیقات انجام شده گوش دادن به موسقی باعث ایجاد تحریک مغزی خواهد شد که این تحریک در نهایت به فعال سازی مغز و افزایش یادگیری کمک شایانی خواهد کرد. هم چنین بسیاری از افراد معتقد هستند که گوش دادن به یک سبک موسیقی مورد علاقه و مناسب خود می تواند یک عامل انگیزه بخش برای یادگیری به شمار رود.

حافظه را بهبود می ‌بخشد :

تحقیقات و آزمایش‌های بسیاری در این زمینه انجام شده است که نشان می‌ دهد گوش دادن به موسیقی می‌ تواند به افراد برای داشتن حافظه‌ای قوی کمک کند. در این آزمایش ها معمولا از افراد و شرکت کنندگان خواسته می شود تا تعدادی از کلمات را در سکوت به خاطر بسپارند در حالی که به عده ای دیگر همان تکلیف داده می شود با این تفاوت که موسیقی نیز در حال پخش است و پس از انجام آزمایش های مربوطه چنین به دست آمد که گروه دوم کلمات بیشتری را به خاطر سپردند که این موضوع نشان دهنده تقویت قوای حافظه از طریق موسیقی است.

به داشتن خواب بهتر کمک می کند :

تحقیقات نشان داده است که بیش از ۳۰٪ آمریکایی‌ها از بی ‌خوابی مزمن رنج می ‌برند. در پژوهشی که در این کشور انجام شد محققان مشاهده کردند که افرادی که ۴۵ دقیقه پیش از خوابیدن به موسیقی کلاسیک آرامش‌بخش گوش می‌ دهند به‌طور قابل ملاحظه‌ای بهتر از افراد عادی می‌ خوابند. پس اگر در خوابیدن مشکل دارید به شما توصیه می‌ کنیم پیش از رفتن به رختخواب، شنیدن قطعاتی از باخ یا موتزارت را در برنامه خود بگنجانید.

متابولیسم بدنی را متعادل می سازد :

موسیقی می ‌تواند ضربان قلب، فشار خون و حتی تنفس شما را تنظیم کند. در تحقیقی با مشارکت ۲۴ نفر داوطلب مشخص شد که افرادی که برای مدتی به نواختن یک ساز پرداخته ‌اند و یا حتی به طور مداوم به موسیقی گوش فرا می‌ دهند در مقایسه با افراد عادی، مشخصا توانایی بیشتری در تشخیص اصوات متفاوت حتی به هنگام تماشای فیلم به زبان‌های دیگر دارند.

علاوه بر تاثیر موسیقی بر روی ضربان قلب و فشار خون می توان به این موضوع نیز اشاره کرد که گوش دادن به موسیقی در حین خوردن غذا باعث می شود تا سیستم گوارشی بدن به شیوه ای بسیار بهتر عمل کند و در نتیجه غذا با حالت بهتری در بدن هضم شود.

به تناسب اندام کمک می کند :

همانطور که پیش از این در مقاله ذکر شد گوش دادن به موسیقی باعث می شود تا متابولیسم بدنی تعادلی بیشتری داشته باشد و در نتیجه این تعادل سوخت و ساز بدن نیز افزایش پیدا می کند و به همین سبب هضم و جذب غذا با شیوه سالم تر و بهتری اتفاق میوفتد و موجب تناسب اندام در بدن خواهد شد.

درد را کاهش می‌دهد :

تاثیر موسیقی بر کاهش درد به شکلی است که در مواقعی از موسیقی درمانی به عنوان یک روش موثق جهت کم کردن درد بیماران استفاده می‌شود. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که موسیقی حتی بهتر از دارو می‌تواند برای کاهش دردهای مزمن و شدید مؤثر واقع شود.

کلام پایانی :

موسیقی امروزه یکی از بخش های جدانشدنی و اصلیدر زندگی افراد به شمار می رود و با اینکه سبک سلیقه هر فردی نسبت به دیگران در انتخاب نوع موسیقی متفاوت است اما در این مطلب به صورت کلی به تاثیرات مثبت گوش دادن به موسیقی اشاره شد.

برای گوش دادن به موسیقی های آرام و بی کلام که به آرامش ذهن شما کمک کند می توانید به بخش صدای آرامش مایندر مراجعه کرده و از این موسیقی ها استفاده کنید.