فرسودگی روانی چیست ؟

فرسودگی روانی یکی از حالت هایی است که در زندگی روزمره بسیار رخ می دهد اما گاهی اوقات با حالت هایی چون استرس ، افسردگی یا خستگی اشتباه گرفته می شود.

شیوع بیش از حد افسردگی روانی به ویژه در جامعه های مدرن موجب شد که سازمان بهداشت جهانی بیش از پیش به این موضوع توجه کرده و تحقیق های گسترده ای را برای شناسایی این حالت روانی ، درمان و پیشگیری از وقوع آن طراحی کند.

ما در ادامه مطلب به بررسی این موضوع که فرسودگی روانی چیست خواهیم پرداخت و شما نیز برای بالا بردن آگاهی خود در این زمینه می توانید با سایت مایندر همراه باشید.

تعریف فرسودگی روانی

فرسودگی روانی حالتی است که در آن افراد دچار احساس ناتوانی در زندگی روزمره خود شده و گاهی اوقات این احساس ناتوانی در حدی زیاد میشود که عملکرد روزانه افراد رو تحت شعاع خودش قرار میده.

همانطور که پیش تر ذکر شد در سال های اخیر میزان شیوع فرسودگی روانی در جوامع تا حدی بالا رفت که سازمان بهداشت جهانی تصمیم گرفت از این پدیده با عنوان سندرم یاد کند تا اختلال.

در پدیده سندروم فرسودگی روانی افراد دچار حالت هایی چون فرسودگی عاطفی ، عدم برقراری ارتباط و احساس پوچی و بیهودگی می شوند.

اکثر افراد بعضی از این علائم را تجربه کرده اند اما تنها در تعداد کمی از افراد این علائم به شکلی مداوم و آسیب زننده وجود دارند. بنابراین این بیماری همه‌گیر نیست.

تحقیقات علمی در فرسودگی روانی

بسیاری از افراد گمان می کنند که فرسودگی روانی پدیده ای است که تنها موجب فشار بر روی کارمندان در محیط  کاری می شود در حالی که مدیران مجموعه های مخالف مانند شرکت ها و کارخانه ها و مراکز تجاری نیز از فرسودگی روانی رنج می برند.

طبق آزمایشی که در سال دو هزار و هفده در ارتباط با این موضوع انجام شد چنین بر آمده است که 95 درصد مدیران اجرایی منابع انسانی فکر می کنند که فرسودگی روانی موجب شده تا تلاش آن ها برای حفظ کارمندان خود کمتر به چشم بیاید و در کنار این مسائل بازده کار مفید آن ها را نیز دچار مشکلاتی کند.

علائم و نشانه های فرسودگی روانی

فرسودگی روانی دارای علائم و نشانه های بسیار مختلف و متفاوتی است اما اگر بخواهیم کلی ترین و بارز ترین این نشانه ها را مورد توجه قرار دهیم می توان به موارد زیر پرداخت :

  • با کوچک ترین مسئله ای که در حالت عادی ممکن است چندان هم به چشم نیاید دچار حالت های برآشفتگی می شوید
  • تلاش مداوم برای ایجاد انگیزه در جهت انجام دادن فعالیت های روزمره خود
  • پایین آمدن میزان صبر و تاب آوری در ارتباط با مسائل جدی
  • کم شدن توان ارتباط با دیگران
  • تغییر در میزان و نحوه خوابیدن به عبارتی که ممکن است تا چندین روز امکان فراهم آوردن خواب عادی برای خود را از دست بدهید
  • از دست دادن لذت برای انجام کارهای مورد علاقه
  • داشتن استرس و دلشوره و نگرانی بیش از حد و دائمی

راه های درمان و پیشگیری از فرسودگی روانی

فرسودگی روانی در اکثر مواقع زمانی برای ما اتفاق می افتد که فشار بیش از اندازه ای را بر روی ذهن خود برای مدت طولانی قرار دهیم و محیط سالم کاری را تبدیل به مکانی نا امن و پر از اضطراب کنیم به همین جهت است که ممکن است با گذر زمان افرادی که تنش های بالایی را تجربه می کنند دچار فرسودگی روانی شوند.

اما برای پیشگیری و درمان این حالت و پدیده چه کاری از دست ما بر می آید ؟

در ادامه به هر کدام از این راه حل ها به صورت خلاصه اشاره خواهیم کرد :

مدیتیشن

انجام روزانه و دائمی تکنیک های مدیتیشن به خوبی می تواند موجب پایین آمدن سطح استرس کاری و بالا رفتن انرژی در طول زندگی روزانه شود.

ورزش

ورزش کردن یکی از فعالیت هایی است که به همگان کمک می کند تا احساس بهتری را از طریق فعال سازی هورمون های شادی آور درون خود به وجود آورند و میزان فرسودگی روانی را در خود کاهش دهند.

برای انتخاب نوع ورزش مهم ترین عامل علاقه شخصی افراد است اما ورزش هایی چون حرکات کششی ، یوگا ، شنا و.. در راستای ایجاد احساس آرامش تاثیرات به سزایی را می توانند از خود نشان دهند.

تغییر شیوه زندگی

تغییر شیوه های عادی و روتین زندگی که گاهی باعث یکنواختی می شود یکی از راهکار های موثر در این رابطه است چرا که ذهن و مغز را درگیر فعالیت های جدید می کند.

مایندر

مایندر اولین مرجع صوتی مدیتیشن به زبان فارسی است که به خوبی می تواند شما را در راستای ایجاد احساس بهتر یاری کند . با استفاده از اپلیکیشن و سایت مایندر شما می توانید به انواع دوره های مختلف مانند دوره های خواب ، دوره های کنترل اضطراب و .. دسترسی داشته باشید و در هر زمانی به راحتی به انجام مدیتیشن بپردازید.

کلام پایانی

فرسودگی روانی یکی از حالت هایی است که می تواند در صورت نادیده گرفته شدن آسیب های بسیاری را به افراد وارد کند و زندگی عادی و روزانه آنه ها را دچار تغییرات بسیار زیادی کند.

میزان شیوع فرسودگی روانی در سال های گذشته بسیار زیاد بوده و وارد بخشی از زندگی افراد شده که به موجب آن سازمان بهداشت جهانی توجه خاصی را به این پدیده اختصاص داده است.

یکی از بهترین راهکار ها برایجلوگیری از ایجاد این حالت انجام مدیتیشن ، تغییر شیوه زندگی ، ورزش کردن و .. است که از ایجاد چنین حالتی در افراد جلوگیری می کند.